נישואין ליותר מאשה אחת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה כבוד הרב! מטרידה אותי כמה שאלות כבר המון זמן. לגבי ימות המשיח שיבואו עלינו לטובה במהרה. ראשית,האם ייתכן שגבר יוכל לשאת או יישא יותר מאשה אחת על סמך הפסוק בישעיהו: "ושבע נשים יחזיקו באיש אחד". האם יש כאן עניין מאולץ עקב המלחמה שתספוג הרבה אבידות חס ושלום? לי אישית מאוד מפריע העניין כי אני רוצה להיות בלעדית לבן זוגי בעזרת ה` (אני עדיין רווקה) ולא אחת מכמה,חס ושלום.אני רואה כאן פגיעה מסויימת במעמדי בתור אשה.ואני מבקשת לא להשתמש במה שהרמב"ם כתב בהלכות תשובה לגבי ימות משיח שלא תהיה קנאה ותחרות.הוא גם כתב שאין להתייחס לשום פרשנות שכתבו לגבי ימות המשיח ושאף אחד לא יודע מה יהיה אז,מה גם שהוא הזכיר שם את דברי חז"ל שאמרו שהכל יהיה כרגיל חוץ משעבוד מלכויות. דבר שני שאני רוצה לדעת זה האם נכון שלגבר שילבש ציצית יהיו 2000 עבדים? האם זו פרשנות שהרמב"ם שוב התכוון לא להתייחס אליה או שזו פרשנות שהייתה נכונה לאז? ואם כן אז למה כ"כ הרבה עבדים? האם זה קשור לנושא הראשון? דבר שלישי הוא אם אפשר לדעת מה דעת הקבלה בעניין ריבוי נשים בפרט וימות משיח בכלל. תודה מראש ,איילת

תשובה

שלום פרק ד בספר ישעיהו היא נבואה על הגאולה, אולם הפסוק הראשון האומר וְהֶחֱזִיקוּ שֶׁבַע נָשִׁים בְּאִישׁ אֶחָד בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר לַחְמֵנוּ נֹאכֵל וְשִׂמְלָתֵנוּ נִלְבָּשׁ רַק יִקָּרֵא שִׁמְךָ עָלֵינוּ אֱסֹף חֶרְפָּתֵנוּ שייכת לסוף פרק ג שהיא כולה נבואה על הגלות, ובטעות הוצג הפסוק הזה בתחילת פרק ד, וברור שכך הוא כי הוא סימן הפסקת הפרשה היהודית אינו אחרי פרק ג אלא אחרי פסוק א בפרק ד, וחלוקת הפרקים כפי שהיא מוצגת ברוב ספרי התנ"ך אינה ממקור יהודי כידוע, [בתנ"ך קורן הוצגה החלוקה היהודית בשוליים הפנימיים].

ובכן פסוק זה נאמר כנבואה על מה שקרה בגלות ישראל על ידי נבוכדנאצר בחורבן בית ראשון, וכפי המבתבאר במדרש כוונת הפסוק כך: "אמר רבי יהודה כיון שנכנס נבוכדנצר לארץ הוציא כרוז בצבאותיו ואמר אל תבואו אל אשת איש.

וכיון ששמעו זאת אנשי ירושלם היו הנשים נכנסות אל בית אחד ואומרות לאיש הזה לחמנו נאכל ושמלתנו נלבש (ישעיה ד, א) ולא שמעת מה שהכריז נבוכדנצר ואמר כך וכך?, יקרא שמך עלינו אסוף חרפתנו, הדא הוא דכתיב והחזיקו שבע נשים באיש אחד, וכיון שנכנסו בירושלם לא מצאו אלא שלש שלא לקחו אנשים ונתענו. הדא הוא דכתיב `נשים בציון ענו`, ולכן כתוב `ענו` חסר י`, שלא היו אלא שלש נשים שנתענו".

הרד"ק (שם) פי` קצת אחרת וזה לשונו: זה היה בימי אחז שהרג פקח בן רמליהו ביהודה מאה ועשרים אלף ביום אחד ונשארו הנשים… ושבע, אינו לחשבון מכוון אלא כן דרך המקרא לזכור שבע ושבעה לחשבון רב".

אולם יצויין כי מלבד הכוונה המבוארת, יש בפסוק זה סוד מסתרי הקבלה, שתמציתו כי כוונת הכתוב והיה ביום ההוא, מכוון על חג הסוכות, שבו מנהג ישראל בכל בתי הכנסיות שמקיפים עם הלולב במעגל את הספר תורה הנמצאת באמצע, וכידוע שארבעת המינים כוללות שבע פרטים, שלשה הדסים, שני ערבות, אתרוג, ולולב, ושבע פרטים אלה מכונות בסודות הקבלה `שבע נשים`, וכשמקיפים בהם את ספר התורה המכונה בסודות הקבלה בשם `איש` יוצא ששבע נשים מחזיקות באיש אחד, ואי אפשר להאריך יותר בזה.

כמו כן יש כאן רמז על העתיד לבוא, שלפי המבואר בחכמת הקבלה יחול עליה במעמד ה`נוקבא` לעתיד לבוא, ויתקיים הכתוב שניבא ירמיה (לא כא) "עד מתי תתחמקין הבת השובבה כי ברא ה` חדשה בארץ, נקבה תסובב גבר", שבמהרה בימינו ישתנה הסדר בספירות העליונות והנוקבא שהיא המלכות הספירה האחרונה תתעלה למעלה ראש, ותהיה לעטר"ת למידת התפאר"ת, וראה בספר עץ חיים (שער מד פרק ו) וז"ל: "לעתיד לבא במהרה בימינו יברא ה` חדשה בארץ כי נקבה תסובב גבר, הוא הז"א [זעיר אנפין] ר"ל שהנוקבא דז"א שהיא התחתונה הנקרא מלכות, תסובב גבר הז"א, ...והסיבה כי תתעלה המלכות למעלה מז"א הנקרא ת"ת [תפארת] בסוד צדיקים יושבים ועטרותיהן בראשיהם", עכ"ל.

והגה"ק רבי יצחק אייזיק חבר זצ"ל בספרו בית עולמים (קכח ב) ביארו בפרטות יותר וז"ל: "לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם ולנוגה הירח לא יאיר לך והיה ה` לך לאור עולם, וזהו סוד גדול ונורא מאד ליבא לפומא לא גלי שעתה שאור הנקבה נהרג ונעלם לגמרי, לכן אין אור ללבנה מעצמה כי אם ע"י הנרתיק של החמה ...

אבל לעתיד לבוא שיתגלו שני התנינים גילוי גמור אז יהיו בבחינת שני מלכים משתמשים בכתר אחד ...ולא תצטרך שוב הלבנה לקבל האור מן החמה, וזהו סוד גדול (ירמיה ל"א) עד מתי תתחמקין הבת השובבה כי ברא ה` חדשה בארץ נקבה תסובב גבר, והוא כי עתה הזכר רודף אחר הנקבה להאירה ולהשלימה כי אין לה אור מעצמה ואור הנקבה נסתרה לגמרי, אבל לעתיד לבוא שיתגלה אור הנקבה אז תתעלה ותהיה עטרת בעלה כי אור הנקבה הוא יותר גדול מאור הזכר ...וזהו שאמר נקבה תסובב גבר שמסבבת", עכ"ל.

ויש בזה גם ענין קרוב אל הפשט, וכידוע כי חלק הפשט והסוד שבתורה תלויות זה בזה, וכך פירשו מפרשים, הפסוק נקבה תסובב גבר, שכעת כנסת ישראל בושה לשוב לאלוהיה מפני דרכיה הרעים, אולם אז יביא ה` לכך שהנקבה [שהיא כינוי לכנסת ישראל] תסובב אחר הגבר לשוב אליו בתשובה שלימה כימי עולם וכשנים קדמוניות וכמבואר במדרש שוחר טוב (מזמור עג) וז"ל: "אמר ר` שמואל בר נחמני לפי שבעולם הזה הזכר מסבב את הנקבה, אבל לעתיד הנקבה תסבב את הזכר, שנאמר נקבה תסובב גבר (ירמיה לא כא),

לפי שבעולם הזה הקב"ה מחזיר על ישראל שיעשו תשובה ויעשו רצונו, אבל לעתיד ישראל מחזירין אחר הקב"ה שיעשו רצונו, שנאמר ואת רוחי אתן בקרבכם (יחזקאל לו כז), אמר ר` שמעון בשם ר` סימון חסידא בעולם הזה אדם הולך ללקוט תאנים, אין התאנה אומרת כלום, אבל לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת, והיא צווחת ואומרת שבת היא, בעולם הזה אדם הולך ומשמש מטתו נדה, אין מטתו מעכבתו, אבל לעתיד אדם רוצה לילך ואשתו נדה, האבן צועק ואומר נדה היא, לכך עד מתי תתחמקין הבת השובבה (ירמיה לא כא).

ומנהג ישראל לעשות התעוררות לסודות אלו במה שהכלה מקפת את החתן תחת החופה שבע פעמים, לקיים מה שנאמר נקבה תסובב גבר, והחזיקו שב"ע נשים באיש אחד. ומה הפלא שכעת באחרית הימים יש התעוררות מפליאה, בקיום נבואות אלו, הפירוש הפשטני שהוא מורה על גל התשובה שתתעורר באחרית הימים, כולנו עדים לו ברוך השם, ובארץ לבד ישנם כיום למעלה ממליון חוזרים בתשובה.

כמו כן גם לפירוש הקבלי על התעלות `מעמד הנוקבא` באחרית הימים, ישנה השלכה ניכרת על תהפוכות המעמד החברתי בעידן האחרון.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה