התערבות בהלכה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני יודע שאסור להתחייב העברת כסף בהתערבות מכיוון שאין בזה גמירות דעת. השאלה שלי היא: האם בהתערבות שהתערבות צד המזל בה זניח, למשל שניים שמשחקים כדורגל ומתערבים שמי משהשניים שהוא יותר טוב ירוויח מהשני, וזה יוכח רק על ידי הנצחון במשחק, זה נקרא גמירות דעת? כיוון שהם לא סומכים על המזל אלא מתנים על מציאות קיימת שמעשה יוכיח אותה? כלומר האם יש הבדל בין הימור (מזל גמור -קלף זה או אחר וכדו`) לבין התערבות?

תשובה

שלום

שני טעמים קיימים בהלכה למניעת התערבות כספית מכל סוג שהוא.

א. מכיון שהעיסוק בהתערביות מן הסוג הזה גורם שהאדם לא ירויח את כספו בדרכים מקובלות, שעל הרוב הדרכים המקובלות להרוויח כסף גורם לבניין העולם וישובו, ומכיון שרצון הקב"ה שהעולם יהיה מיושב ובנוי בכל מה שצריך, אסרה התורה על השגת כספים בהתערביות והימורים.

וגם ענין נוסף יש בנקודה הזאת, שהאדם עצמו אינו אדם מיושב כשקובע את עיסוקו בהימורים.

 ב. הטעם השני לאיסור ההימורים הוא כי הכסף לא ניתן מצד אחד לשני ברצון, אלא מתוך הכרח, וההתחייבות על הכסף הזה לא ניתן בלב שלם, ולכן יש בכך חשש גזל. ובכן, הימור על תוצאות משחק כדורגל, יש בכך שני הסיבות הנ"ל לאסור הימור מסוג כזה, כמו מסוגים האחרים.

גם ההבדל שכתבת שאין בהימור על תוצאות משחק כדורגל משום היתלות על המזל, מלבד שהקביעה הזאת כי איסור ההימורים תלויה בהיתלות על המזל צריכה סימוכין, גם תוצאות משחק כדורגל יתכן שהן תלוייות במזל, ולא בדיוק בכישורי השחקנים.

 בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה