האם שני וחמישי הם ימי דין?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קראתי דבר תורה בערב שבת והיה פסקה שאומרת "ובטח לא ביום חמישי\שני שהם ימי הדין" לא זוכר באיזה הקשר זה היה. שאלתי היא מה זה ימי הדין, האם זה נכון שאלו הם ימי חמישי ושני, ומה בדיוק אסור לעשות בימים אלו. תודה רבה לכם.

תשובה

שלום

ימי שני וחמישי בשבוע הם ימים מיוחדים, ויחודיותם מתבטא בדברים מנוגדים כמעט לחלוטין. מצד אחד נאמר על ימים אלו שהם ימי רצון, ויש שאמרו על הימים האלה שהם ימי דין.

ובכן כך כתב הטור (אורח חיים סימן קלד): "בשני ובחמישי מוסיפים לומר תחנונים אחר שמסיים ש"צ חזרת התפלה, ומה שמוסיפים תחנונים בב` וה` לפי שהם ימי רצון, לפי שארבעים יום של קבלת לוחות אחרונות שהיו ימי רצון, עלה משה רבינו ביום ה` וירד ביום ב`, ולכך נוהגים ג"כ להתענות בהם ולאחר תחנונים מתחננים בנפילת אפים".

ובמדרש כתוב: "דרשו ה` ב`ה`מצאו, רמז, ב-ה-מצאו, שביום ב` וביום ה` מצאו, כלומר בחמישי ובשני תמצאו את הקב"ה להיותו קרוב אליכם בימים אלה אם תדרשוהו.

מאידך אמרו המקובלים טעם הפוך על כך וכמו שביאר באורכה בספר סדר היום (סדר נפילת אפיים) וזה לשונו: "נראה שיש טעם אחר לדבר, שיום שני רומז לגבורה ובו נברא גיהנם והמחלוקת ולא נאמר בו כי טוב, ולכן הוא כבד וקשה וראוי לבקש בו רחמים.

ויום חמישי גם כן רומז להו"ד שהוא דין: ויש עוד טעם אחר, מפני שבימים אלו בתי דינין יושבים ויש קיבוץ בהם לעם לקרוא בתורה בציבור כתקנת משה רבינו ע"ה, ומפני כבוד התורה העם מתאספים הן לשמוע הן לכבוד, וכיון שהם ימים של קבוץ תקנו בהם להתחנן כולם כאחד בתחינות וסליחות ולצום בהם באסיפת עם, משום ברב עם הדרת מלך.

וכיון שהימים האלו הם ימי סליחה ותחנונים צריך כל אדם להיות ירא וחרד בהם, ומי שיוכל להתענות ויש לו כוח יתענה וצדקה יחשב לו, כי כן דרך תלמידי חכמים להתענות שני וחמישי על חלול ה` ועל חרבן הבית ועל אורך הגלות.

והסליחות שתקנו בהם יאמר אותם בכוונה ובלב נשבר ויתחנן לפני אלהיו יתברך ויתעלה ימחול ויסלח חטאתיו ועונותיו ויתודה עליהן. ועיקר הוידוי שיהיה מלב ומנפש, שלא יהיה צועק בפיו חטאתי ולבו בל עמו, ...ויבקש מאת אלהיו שיסיר ממנו רוח הטומאה ולא ישוב עוד לכסלה.

כי זה הוא עיקר התשובה לשוב מן הדרך הרע ולא לדרוך עליו עוד, שלא יהיה כטובל ושרץ בידו, ויסיר ממנו לב האבן וייתן בו לב בשר לב טהור ונקי מכל סיג ויראה לו איזה הדרך ישכון אור למצוא חן בעיניו".

ויש כמה מנהגים ליום זה, אולם מחולשת הדורות לא פשטו כמנהג פשוט בישראל, וכמו מה שכתב בספר באר היטב (אורח חיים סי` קלד): "נוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין ביום שני וחמישי, מפני שבית דין של מעלה יושבים ודנים".

בהצלחה בחסד וברחמים – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה