האם קריירה היא סתירה לאשה החרדית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, ברצוני להיוועץ עימך בסוגייה שמטרידה אותי זה לא מעט זמן... ב"ה זכיתי לקבל על עצמי תשובה מיום כיפור האחרון שהיה השנה כך שאפשר לומר שאני ב"ה כבר כמעט שנה עולה על דרך המלך כמו שנאמר... הרקע שלי הוא מבית דתי-שומר שבת ומסורת אבל אני ממש התחזקתי! וב"ה הצלחתי לבטל את עצמי לרצונו בהרבה מונחים... אך ההתלבטות הקשה שנשארה איתי היא לגבי העתיד והפרנסה שלי- אין לי ספק שאני רוצה להקים בע"י בית חרדי נאמן בעמ"י עם הזיווג שלי ולהביא ילדים לעולם ב"ה , אבל אני גם מאד רוצה להגשים את עצמי מבחינת עבודה ועשייה במקצוע טוב ומפרנס שאני אבחר בעצמי (לא הוראה או חינוך כמו רב הנשים במגזר החרדי)! אני מאד רוצה להרגיש את עצמי אחראית עצמאית ומתקדמת בזכות היכולות והכישורים שלי, והרבה פחות מעדיפה להיות רעיה ואמא שהיא פקידה פשוטה או מוכרת בחנות או עקרת בית שכל חייה זה בית ילדים ובעל (ואני חלילה לא מזלזלת באף עבודה)- זה העניין שבזה לא השתנתי ואני תמיד שאפתי ועדיין שואפת להגיע רחוק ולמצות את מה שה` חנן אותי בו! ופה הבעיה, איך מקימים בית דתי אמיתי שכזה? אני מאמינה שאיש של תורה לא ימהר לחפוץ ולהסכים איתי לכל העניין הזה... לכן רציתי את ייעוצך כי זה ממש ממש חשוב לי! זה ברור שתיהיה מצידי איזושהיא הקרבה מסויימת ובכל אופן אם אפשר לכוון אותי לכיוון של הבנה רחבה יותר בנושא... אודה לך מאודדד!!! יום טוב!

תשובה

שלום

נהניתי מאוד מכך שאת עולה בדרך המלך, ירבו כמותך בישראל. אני חושב שאת טועה בעיקר ההנחה, בציבור החרדי נמצאות הרבה הרבה נשים [עם שכמובן הן אינן הרוב] המצליחות בכישורים שלהן להגיע למקצוע טוב ומפרנס, ואדרבה ישנם בני תורה שאף יעדיפו זיווג כזה על פני האחרות, מכיוון שיש בזה פוטנציאל רב גם להצלחת הבעל בתורתו, וגם לשלוות נפש בגידול הילדים, עד להבאתם אל תחת החופה, דברים הדורשים משאבים רבים כספיים ונפשיים, שאשה מצליחה ומבוססת מבורכת בהם, ואין בזה שום מניעה על פי ההלכה, כשהדברים נעשים בצניעות, כמו שאפרט להלן.

גם בפרק `אשת חיל` (משלי פרק לא) ששורר שלמה המלך ע"ה בחכמתו [שעם כי ידוע כי כל הפרק נאמר כמשל לתורה, מ"מ אמרו חכמים שגם הפשט הוא אמת], הנה הוא מצייר את האשת חיל, על כמה וכמה אופנים, יש את האשת חיל הדורשת צמר ופשתים ידיה שולחת בכישור וכפיה תמכו פלך ועושה בחפץ כפיה, מאידך יש את האשת חיל שהיתה כאניות סוחר וממרחק תביא לחמה, כמו כן מצויינת לשבח האשת חיל העוסקת בנדל"ן וקונה שדות וכרמים, אף שכמובן לכל אלו מצורף היותה עקרת בית הקמה בעוד לילה לתת טרף לביתה, ולכל אלו יש מקום במגזר החרדי באם היא עומדת בתנאי הבסיסי שהיא יראת ה` היא תתהלל.

כמובן, שתצטרכי להקפיד על מקום עיסוקך שיהיה מותאם לשומרי תורה ומצוות, כי אחרת הדבר יזיק גם לך, אך ב"ה שכיום אפשר למצוא הרבה מקומות מותאמים שתמצאי שם את מקומך לפי הכישורים והיכולת שלך בהצלחה, אדרבה קיים כיום במגזר החרדי ביקוש גדול לתיאור שציינת. ואינני כותב את הדברים מהשערה, אלא מידיעה.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה