חגים ומועדי השנה

האם מותר לתת משלוח מנות לאדם שידוע שלא יברך?

  • ז' אדר ב' התשע"ט
אא

שאלה

האם מותר לתת לחילוני משלוח מנות בידוע שלא יברך ובמיוחד שמדובר בממתקים שזה לא אוכל שאתה אומר לפחות יכול משהו כשר. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם מדובר באדם שבוודאי לא יברך יש להימנע מלתת לו משלוח מנות, אולם אם אין זה ודאי שלא יברך מותר לתת לו. ובמקום שיש בו משום דרכי שלום, וכגון שהוא שכן שלו, יש להקל לתת לו גם אם בוודאי לא יברך. וטוב לרמוז לו על הברכה.

מקורות: אור לציון חלק ד' (פרק נט סעיף ה). ולעניין האם מקיימים מצוות משלוח מנות כששולח למי שאינו שומר תורה ומצוות - הדבר תלוי אם הוא לא שומר מצוות לתיאבון, שאז יצא ידי חובה, אולם אם הוא לא שומר מצוות להכעיס, לא יצא ידי חובה (יבקשו מפיהו על פורים עמודים סט-ע בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ויעויין שם שגם בחילוני לתיאבון יש להיזהר שלא יכשילו שלא יאכל בלי ברכה). וכן בשו"ת שרגא המאיר חלק ד' (סימן לא אות ה) כתב, שאולי אפשר לצאת ידי חובת משלוח מנות באיש שעובר עבירות רק לתיאבון, ובתנאי שמאמין בעיקרי הדת. ע"ש. ובספר חזון עובדיה פורים (עמודים קמב-קמג) כתב, מי ששולח משלוח מנות לחופשי שאינו שומר תורה ומצוות ומחלל שבת בפרהסיא, אם הוא כיודע רבונו ומורד בו, לא יצא, מאחר שדינו כגוי. ואם אינו אלא כתינוק שנשבה בדיעבד יצא. ולכתחילה יש לשלוח לעמיתו ירא שמים השומר תורה ומצוות. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילונימשלוח מנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה