יחס היהדות לישעיהו ליבוביץ`

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום. רציתי לדעת מהו היחס לגבי ישעיהו ליבוביץ` מבחינת היהדות. כזכור ישעיהו ליבוביץ` אומנם היה דתי (שומר תורה ומצוות בלבד) אך שלל מושגים כגון אחרית הימים, משיח, עולם הבא, תחיית מתים, תודה ומדע, צפנים בתנ"ך ועוד.. יחד עם זאת שמר תורה ומצוות כי "כך אלוקים ציווה את האדם". בנוסף היה שמאלני קיצוני בדעותיו (כינה את חיילי צה"ל כ"יודונאצים) ותלה עצמו רק ברמב"ם. אדם כזה וכל האנשים שהולכים בתורתו- איך היהדות מתייחסת אליהם? כקראים? ככופרים? ואם כן-למה? דבר שני, האם מותר ללמוד מהם תורה? (למרות שחלקים מסויימים מהתורה הם ילמדו כמו יהודי כשר רגיל) ומה ניתן לומר עוד על תנועתו של ליבוביץ`? נ.ב (אני שולח את השאלה הזאת פעם שניה שכן שלחתי לפני מעל שבוע ולא קיבלתי תשובה :)

תשובה

שלום

לגבי שלילת כל מיני מושגים שאינם עיקריים בתורה [כמו צפנים בתנ"ך ועוד], אע"פ שזה לא מריח טוב, אין בכך בכדי להגדירו כאפיקורוס.

אולם אם כדבריך הנידון שלל עיקרים בסיסיים ביהדות כעולם הבא משיח ותחיית המתים ברור כי השולל הזה עונה על תיאור האפיקורוס המוגדר בחז"ל, ולפיהם אין לו חלק לעולם הבא שלא האמין בו.

אני מתנגד למה שהגדרת אותו שהוא נתלה רק ברמב"ם מאחר והרמב"ם הוא זה שהעניק לנו את השלימות בעיקרים הבסיסיים בתורה, והוא הקובע שמי שלא מצפה לביאת המשיח הוא איפקורס שלא מצילים אותו כשבא לידי סכנה, ויצא מכלל ישראל.

אדם כזה וכל ההולכים בדרכו, ואני מקוה שהם מעט מעט מאוד, נזכרים לדראון עולם, והיו לחרפות לכל בשר, גיהנום כלה והם אינם כלים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה