נסיעה ברכבת בחו"ל בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בהנחה שאני קונה כרטיס בארץ לנסיעה "חודשי חופשי" ברכבת בחו"ל אינני מוצא את האיסור בנסיעה בשבת שהרי הנהג הינו גוי, הרכבת עוצרת בתחנות בכל מקרה, אין בלבושי סממנים יהודיים וההשפעה היחידה שלי על הרכבת היא המשקל הנוסף שלי עליה שמעלה במידה אפסית את צריכת ההספק שלה אז האם יש איסור בנסיעה בשבת בנסיבות אלה ? ועוד בעניין דומה, התארחות בבית הארחה של גויים במקום בו סוכם עם בעלי המקום כי יכינו תבשיל (כשר) לשבת ויקבלו תשלום במוצ"ש האם מותר הדבר ? האם מותר להשאיר את המחשב בשבת דולק כאשר הוא מחובר לאינטרנט ? כיוון שהתקשורת היא עם חו"ל וחומר יורד משם למחשב. ובכלל איך מתמודדים עם נושא התקשורת עם חו"ל כאשר כאן מוצ"ש ושם עדיין שבת ( למשל אני מקבל שיחה מחו"ל כאשר שם שבת מה עלי לעשות) ?

תשובה

שלום רב

א. גדולי ישראל שבדורות האחרונים לאחרי המצאת הרכבת דנו בשאלתך לאורך ולרוחב, והסכימו כולם שקיים איסור על נסיעה ברכבת גם כשהנהג גוי, וגם כשרוב הנוסעים הם גויים, והרבה נימוקים הלכתיים נאמרו בדבר.

ובין הנימוקים שנאמרו, שקיים חשש פן יעבור הנוסע על איסור תחומים, באם יסע עם הרכבת מחוץ לתחום, [איסור תחומין פירושו, שעל אדם נאסר לצאת שיעור של אלפיים אמה (ק"מ בערך) מחוץ לישוב\עיר שהיה נמצא בו בעת כניסת השבת, ולפי שבנסיעה ברכבת קיים חשש רציני שיסע מחוץ לתחום שהיה בו בעת כניסת השבת לכן יש לאסור כליל את הנסיעה ברכבת בשבת. נימוק נוסף נאמר על ידי אחד מגדולי הדורות מרן החתם סופר זצ"ל שמכיון שהנסיעה ברכבת כרוך באי נוחות, וכל הגוף נע ונד, ומנוע מלקיים מצוות מנוחה בשבת כראוי, יש לאסור את הנסיעה ברכבת מהטעם הזה גם כן, וכדברי הרמב"ן (פרשת אמור) שפירוש הכתוב בתורה שיהיה יום השביעי `שבתון`, פירושו לשבות בו לגמרי אפי` מדברים שאינם מאבות המלאכות ותולדותיהן, כדי שיהיה יום השבת יום של שביתה ומנוחה מכל טורח ועמל.

גם מה שהזכרת בדבריך שמשקל הגוף מעלה את צריכת הדלק של הרכבת במידה מסויימת שהגדרת כ`אפסית`, הוזכר כנימוק הלכתי לאסור את הנסיעה ברכבת, מאחר וגם תוספת מזערית ביותר של הבערת דלק שנעשה על ידי גוי לצורך יהודי אסורה בהחלט, וכמו שכתב אחד מגדולי הפוסקים בדור הקודם בספר יהודה יעלה (חלק א - או"ח סימן נח) והביא דבריו במשנה ברורה (סי` תד – ביאור הלכה ד"ה ואין בכל). כל זה מבלי להיכנס לשאלת טלטול הכרטיס [חופשי חודשי] ברשות הרבים, שבחו"ל [שמצוי שם רשות הרבים מן התורה] הדבר כרוך בחילול שבת מן התורה.

ב. שאלתך על סיכום עם בית הארחה של גויים לבשל וכו`, אינה מובנת, מאחר ומלבד האיסור של בישול גוי בשבת לצורך יהודי [אף שהתשלום יהיה במוצאי שבת], קיימים גם בעיות נוספות בכשרות המאכל, כאיסור אכילת מאכל [אפי` כשר] שבישל גוי, כמו כן בעיית נאמנות הגוי על כשרות המאכל, ומה בדבר הכלים שבהם בישל הגוי את המאכל וכו` וכו`. 

ג. מותר להשאיר מחשב דלוק בשבת, בכדי שיקלוט חומר הנשלח ממקום שעדיין לא נכנסה השבת, או מגוי, אולם אסור להסתכל בשבת במחשב בחומר הנקלט, כמו שנפסק בשולחן ערוך (או"ח סי` שז סעי` יג - יד) שאסור לקרוא בשטרי הדיוטות, דהיינו, שטרי חוב וחשבונות ואיגרות של שאילת שלום שהגיעו אליו בשבת, או מלפני שבת, ואין היתר לקרוא אלא אם כן קיים חשש שיש במידע בכדי להציל נפשות.

ד. דיבור בטלפון במוצאי שבת עם אדם המצלצל ממקום שבו עדיין שבת, וכן להיפך לדבר בטלפון בערב שבת עם אדם המצלצל ממקום שבו כבר נכנסה השבת, הדין הוא כך, שאם האדם מעבר לקו שאצלו שבת הוא יהודי הדבר אסור בהחלט משום לפני עוור לא תתן מכשול, אולם כשהמטלפן הוא גוי הסכימו רוב הפוסקים להתיר.

בכבוד רב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה