קידוש בשבת למה מברכים דווקא על יין?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בקידוש חופה אני יודעת שמברכים על היין כי זה הדבר היחיד שמשתבח עם השנים וכך גם הזוגיות של גבר ואשה שבאים בברית הנישואים משתבחת עם השנים. אך בשבת מה העניין של יין? בתודה מראש ובתודה בדיעבד על התשובות שאתם נותנים שבת שלום אסנת

תשובה

שלום

קידוש על היין חז"ל דורשים מהתורה, אך כפי שאני מבין את רוצה לדעת מה מהות הדבר בפן המחשבתי הגותי. בכל העולם מקובל להרים כוסית, מתי שפותחים עסק מרימים כוסית, מתכנסים לחגיגה מרימים כוסית.. מה פרוש הדבר? ברכה אומרים על דבר מבורך , כאשר אותו דבר רומז להשפעה שאנו רצים שתחול באמירה שלנו, אין לנו דבר מבורך יותר מהחיים עצמם, מה זה ברכה ?

ברכה זה שפע שמתחדש ומתווסף על הקיים כבר, הדבר נעשה מבורך ומתרבה(וכמו שאומרים משפחה ברוכת ילדים....)הדבר הגשמי שמסמל את החיים זה משקה - מים- דבר מת זה דבר יבש חסר לחלוחית של חיים- דבר רענן וחי זה דבר שיש בו לחלוחית , אבל יש חיים ויש חיים , יש חיים כמו מים שהם פשוטים ואינם מסבים עונג נוסף מעבר לעצם החיים(ולכן על מים לא מברכים ברכה ראשונה אלא אם האדם צמא שזקוק להם לחיים אבל אם אינו צמא אין זה נחשב ששותה להנאתו ולא מברך)

אבל יש חיים יותר מרוממים חיים בעלי משמעות ועונג נוסף ולזה רומז היין- משקה שמשמח לב השותה , אותו היין הוא תוצר של פרי הגפן שאת אומרת שנוצר פה לא רק ברכה אלא גם עילוי לגפן עד עכשיו היתה פרי וכעת נהפכה למשקה חשוב , זה הדבר שראוי עליו לעשות את הברכות והוא בכוחו לרמוז על הברכה שאנו מבקשים ומתפללים , דבר שמתעלה ומעניק חיות אבל יחד עם עונג ושמחה.

ובנוסף כל קידוש של דבר הפרוש לתת לו עילוי לרומם אותם- זה מהות קידוש שעושים בימים כמו שבת או יום טוב , וכן בחתונה או אכילה - על ידי הברכה מרומיים את המעשה או היום לקדוש וגבוה יותר- ולכן נבחר היין שרומז על העילוי והתרוממות לברכה עליו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה