במה נתייחדה ארץ ישראל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת כמה דברים על ארץ ישראל, 1)מהי סגולתה של ארץ ישראל? 2)מתי מותרת היציאה מהארץ ומתי אסור? 3)האם פיקוח נפש דוחה את מצוות יישוב ארץ ישראל? אודה אם תוכלו לענות בהקדם תודה רבה

תשובה

שלום דינה

1. כמובן שאי אפשר להקיף את הכל בקצרה אך אכתוב את הנקודה העיקרית: ארץ ישראל היא מקום שהגשמי מותאם לרוחני , היא מקום הקיום של המצוות והתורה כיון שהיא הצד הגשמי של רוחניות התורה , ויחד מהווים חטיבה אחת של קדושה.

על ארץ ישראל נאמר עיני השם אלוקיך בה מראשית השנה עד סופה, היא מושגחת בהשגחה פרטית בשונה משאר ארצות, והיא מותאמת ומיוחדת רק לכל ישראל שהם הצלע השלישי שלה- ארץ ישראל, עם ישראל, תורת ישראל.

עד שנאמר בגמרא שמי שדר בחוץ לארץ דומה כמי שאין לו אלוה, החיבור לקב"ה בעצם הישיבה בארץ כל כך גדול עד שההפרש בין הדר בארץ ישראל לחוץ לארץ כהבדל בין המאמין לאינו מאמין.

כמובן שכתוצאה מזה ההקפדה על חילול התורה בארץ ישראל הוא גדול יותר, וכאשרהסאה מוגדשת הארץ פשוט אינה מסוגלת להכיל בתוכה את החטאים ופולטת מתוכה את כלל ישראל רח"ל , כמו שהיה בחורבנות הבית הראשון והשני.

2.באופן עקרוני אסור לעזוב את הארץ אלא לצורך פרנסה, אשה, תורה, ובריאות, ויש לשאול רב בכל פעם שעוזבים האם הצורך שבגללו עוזבים מוצדק הלכתית.

 3. פיקוח נפש דוחה את כל התורה, חוץ משלוש עבירות החמורות- שפיכות דמים, גילוי עריות, ועבודה זרה, שאר המצוות נדחות בפני פיקוח נפש.(אפילו בית המקדש למשל אם עבודת המקדש תיהיה כרוכה בפיקוח נפש , תתבטל העבודה לאלפי שנה ולא יסכנו נפש אחת של יהודי).


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה