אמונה

מדוע החילונים מצליחים?

  • ז' תשרי התשע"ט
אא

שאלה

אשמח לדעת מדוע לרוב אנשים חילוניים, אפילו על גבול אתאיזם, הם דווקא אלו שמצליחים בחיים? רובם אנשי הייטק, מרוויחים די טוב, מטיילים בחו"ל, נהנים מבית טוב ופרנסה בשפע? קיימים גם אנשים מאוד לא צנועים לא רק מבחינת לבוש אלא מבחינת המעשה, בנות שמדרדות בנות אחרות בדיבור מאוד לא מכובד, שתיית אלכוהול וכאלה... ודווקא הן מרוויחות טוב, יכולות לרכוש דירה? תודה על המענה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ברוך השם, שומרי התורה והמצוות אינם רעבים ללחם, מצליחים לפרנס עשרה ילדים, מחתנים ילדים וקונים דירות לרוב בכל רחבי הארץ. הסטטיסטיקה מוכיחה שבחברה החרדית מאריכים ימים, שיעורי הגירושין מהנמוכים בישראל, וכך גם שיעורי הדיכאון. זאת לעומת החברה המערבית שבה כל זוג שלישי מתגרש, והדיכאון היא מהמחלות הנפוצות ביותר. עושר הוא אפוא בעיני המתבונן.

גם מבחינה חומרית אין כללים ברורים. עובדה שיש בארצנו מיליוני חילונים, ורבים מהם חיים בערים עניות ונושקים לקו העוני (זוכר את המחאה החברתית ב-2011?). לא כל החילונים-אתאיסטים עשירים. יש עשירים ועניים, בריאים וחולים - בכל חברה אנושית בכדור הארץ.

 ההסבר לכך נמצא בעובדה שחשבונות שמים נקבעים לנשמה עוד בטרם ירידתה לעולם:

"אמר רבא: חיי בני ומזוני לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא" (מועד קטן כח, א).

(נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

ראה בהרחבה במאמר: "יעקב שואל: חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

https://www.hidabroot.org/he/article/130581

עם זאת אפשר להוסיף ביאור, כי אנשים חומרניים מקבלים את עיקר שכרם בעולם הזה (כי בחרו בחיי העולם הזה - על חשבון העולם הבא). אמרו חז"ל שהקב"ה אינו מקפח שכר שום בריה, ופירוש הדבר שאפילו רשע שבחר לאבד את חלקו לעולם הבא - יקבל את שכרו בעולם הזה על מעט המצוות שעשה.

אז מלבד מזלו הפרטי של האדם, יש שכר השמור לעולם הבא, ויש מצב שבו השכר ישולם בעולם הזה באמצעות טובות הנאה חומריות.

החכם משקיע בחיי העולם הבא. אמרו חכמים שבגשמיות על האדם להתפלל לבינוניות, כלומר לא לעושר אלא לפרנסה טובה, ורק ברוחניות יתפלל עד בלי די.

כידוע הרבה אנשים סובלים בעולם הזה, אנו חיים בדורות האחרונים ויש הסתר פנים גדול לפי בוא המשיח והגאולה. אך אפשר להתנחם בעובדה שאיננו סובלים לחינם, אלא סובלים עבור מטרה! בונים את עולמנו הרוחני מתוך התפילות ומתוך מלחמת האמונה, חיים עבור בורא עולם ומקדמים את נשמתנו ואת עם ישראל, מקרבים את הגאולה, ובונים את העולם הבא שלנו שהוא מקום האושר האמיתי לנצח נצחים.

בסופו של דבר כל בני האדם מזדקנים לבסוף, חולים ומתים, חיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונההייטק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה