האם יש בחירה אצל מי שחושב שהרע הוא הטוב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בתשובה שנתת לי אין הוכחה לכך שיש בחירה חופשית. מ שנולד לגנבים יגנוב גם יגנוב מעני ומסכן מכיוון שאיש לא לימדו מוסר ואתיקה, ושאסור לגנוב. ומכאן שאין לו בחירה חופשית. וגבי "ובחרת בחיים", אם אכן יש בחירה כזו, מדוע שמישהו ייבחר במוות, שהוא יודע שזה לא טוב? גם בצמתים, היכן שנראה לכאורה שיש בחירה, הרי היא שוב מושפעת מאופיו ותכונותיו של האדם שעוצב ע"י הסביבה והגנים שירש. הסיבה לכך שפלוני בוחר בטוב ואלמוני ברע היא לא מכיוון שאלמוני רע, אלא משום שכן עוצב, אחרת מדוע שייבחר ברע אם הוא יודע שזה רע? כל אחת סבור שבחירתו "טובה" ע"פ תפישת עולמו שגם נתגבשה במהחך חייו והושפעה אך ורק מרגע לידתו ע"י הגנים והסביבה בה גדל והאנשים עמם התרועע. אם נחשוב באופן הגיוני, לא יימצא אדם שייבחר ברע במודע. כולם ירצו חלק בעולם הבא ושכר עבור מעשיהם בעולם הזה. הרי רק שוטה ייבחר בחטא בידיעה שייענש עליו. ושוב, אם הוא שוטה אין זו אשמתו ולבטח הוא לא בחר להיות שוטה- שוב הטפשות היא תוצאה של שכלו של האדם (אותו קיבל מהוריו בלידתו) וההשכלה שהייתה לו האפשרות לרכוש (אם היה לו כסף, היה רוכש למשל; אם גדל בין עניים לא הייתה לו הבחירה לכך וכו`). הרי גם אותו שוטה מאמין שבחירתו תביא לו טוב ושכר על מעשיו, שאם לא כן לא היה בוחר בכך. אביא עוד דוגמא: משפחה אפריקאית ממוצעת סובלת כי אף על פי שאין לה מקורות פרנסה מספיקים, יש לשני הורים עשרה ילדים (במקרה הטוב) והתוצאה עוני ואף רעב. "בעיה שלהם", יגידו. אך מי לימדם שאסור להביא לעולם 10 ילדים אם אין במה להאכילם? מי לימדם כיצד לפרנס 10 ילדים? אף אחד. אם היו משכילים, לא היו בוחרים בעוני וברעב. ובודאי שהילדים לא בחרו בכך, וסביר להניח שבלא התערבות של גורם חיצוני שילמדם, גם ילדים אלו לא "יבחרו" בטוב.

תשובה

שלום

ההוכחה הפושטה שישנה בחירה , היא שיש חריגים שפועלים בניגוד להגיון ולמקום לידתם , אלו שמתוך עוני ובערות מצחו בכל אופן בגלל החלטה נחושה , רצון חזק ועוד.

וכן שלפעמים אדם על אותו דבר מגיב בצורה שונה, ולא התשנה כלום בסביבה אלא רק באישיות שלו שלמד לחשוב נכון , לשים לב וכו.

הבחירה ברע ובמוות שהתורה מציבה היא פועל יוצא להנאה שכרוכה בחטא שמושכת את דעת האדם אפילו שמודע לזה שהוא מפסיד אחר כך, וזה כל המאבק בעולמנו להגביר את השכל בשעת נסיון, את הכוח לזה ניתן לקבל רק לפני הנסיון לשנן ולהחדיר את האמונה כך שבשעת נסיון השכל יגבר.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה