חברה והשקפה

מה הכוונה במדרש

  • ט' אלול התשע"ח
אא

שאלה

מה הכוונה ב" יום חמישי נטל הקדוש ברוך הוא אור ומים וברא מהם לויתן וכל דגי הים ותלה כל העולם כולו על סנפיריו של לויתן .

אני לא יודע איך להתמודד עם הציטוטים הללו. איבדתי את האמונה, מקווה להשקיע זמן למצוא אמונה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

את האמונה לא בונים על פרשנות בדברי מדרשים, אלא על הוכחות מדעיות והיסטוריות למציאות הבורא:

http://www.hidabroot.org/he/question/109337

אנו יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

לגבי מדרשים, כבר אמרו חז"ל שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, אולם מדרשים נועדו להידרש, ורבים מהם נאמרו בדרך משל וחידה. ביאר המהר"ל מפראג (בספרו, באר הגולה ב"ו, נה, עמוד ב) על מדרשים אלה, שמטרתם לא היה לדבר על תבניות חומריות בעולמנו הגשמי, אלא ללמוד על תכונותיו הרוחניות:

"אל יעלה על דעתך כי שעור זה נתנו לעולם כאשר הוא נמדד בשיעור הגשמי אבל דע לך כי חכמים לא דברו מזה כלל כי דבר שאינו מגיע אל מהות העולם ואמיתת מהותו לא דברו מזה כלל אבל מה שאמרו כי העולם הזה הוא ששה אלפים ר"ל כי מהות השיעור הגשמי ולא עיינו חכמים רק במהות ולא בגשמי ודבר זה הוא מיסודי החכמה".

ובהמשך מסביר המהר"ל את הגמרא שהבאת, שהיחס בין ששת אלפי המילים של הארץ לאלף המילים של הרקיע הוא כיחס שבין הטבע והחול לקדושה וכבין ששת ימי המעשה לשבת.

וכתב הרמח"ל (מאמר על ההגדות):

"עוד צריך שתדע שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלימודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה. ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמתת הענין הנרמז היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להלביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים, ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים, וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו אלו היה אומר אותו בדורות ההם".

מדרשים רבים שנאמרו בדרך משל וחידה, לדוגמה מה שהזכרת (סדר רבה בראשית יז):

"אורכו של עולם מהלך ת"ק שנה, ורחבו של עולם ת"ק שנה, ועביו ת"ק שנה, ויש אומרים עגול הוא. וים חוזר לעולם כמין כפה. וים הגדול וכל העולם כולו עומד על עמוד אחד…ואותו עמוד וכל העולם כולו - עומד על סנפיר אחד של לויתן, ולויתן שוכן בתוך המים התחתונים, כדג קטן בתוך המים, והמים התחתונים על מי בראשית כמעין על שפת הים."

ומי שרואה את תחילת הדברים מתבלבל בהם, אך מי שרואה את סופם, מבין מיד שיש כאן משל וציור, וייתכן שבדרך ציור והמחשה מתארים חז"ל את גודל היקום שבו עולמנו שוכן כעומד על סנפיר של לויתן, כאשר הלויתן הוא כדגיג קטן בים אדיר מלא דגים - כך אפשר שתיארו חז"ל את גודל היקום והמרחב האדיר שבתוכם נמצא כדור הארץ שלנו. ראה עוד במאמרי "מה ידעו חז"ל על גודל היקום":

https://www.hidabroot.org/article/206143

אך באותה מידה יש בדברים אלה גם סודות עמוקים על טבע המציאות והרוחניות הגלומה בה, כאשר הנושא המדעי איננו מטרתם.

הרמב"ם הזהיר מאוד מהנסיון להבין דברי מדרשים כאלו כפשוטם, וכך כתב:

"הכת הראשונה והם הרוב אשר נפגשתי עמהם, ואשר ראיתי חיבוריהם ואשר שמעתי עליהם, מבינים אותם ( -אגדות חז"ל) כפשוטם ואינם מסבירים אותם כלל... וחושבים שאין כוונת החכמים בכל מאמריהם המחוכמים אלא מה שהבינו הם, מהם, ושהם כפשוטם, ואף על פי שיש בפשטי דבריהם מקצת מן הזרות עד כדי שאם תספרנו כפשוטו להמון העם, כל שכן ליחידיהם היו נדהמים בכך ואומרים היאך אפשר שיהיה בעולם אדם שמדמה דברים אלו וחושב שהם דברים נכונים, וכל שכן שימצאו חן בעיניו. והכת הזו המסכנה, רחמנות על סכלותם לפי שהם רוממו את החכמים לפי מחשבתם ואינם אלא משפילים אותם בתכלית השפלות ואינם מרגישים בכך, וחי ה' כי הכת הזו מאבדים הדר התורה ומחשיכים זהרה, ועושים תורת ה' בהפך המכוון בה, לפי שה' אמר על חכמתו תורתו "אשר ישמעון את כל החוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה וכו'", והכת הזו דורשין מפשטי דברי חכמים דברים אשר אם ישמעום העמים יאמרו: "עם סכל ונבל הגוי הקטן הזה", והרבה שעושין כן הדרשנין המבינים לעם מה שאינם מבינים הם עצמם, ומי יתן ושתקו, כיוון שאינם מבינים מי יתן החרש תחרישון ותהי לכם לחכמה או היה להם לומר אין אנו יודעים מה רצו החכמים בדברים אלו ולא היאך פרשו".

ולכן גם כאשר אנו מנסים להבין את דברי חז"ל לאור המדע, צריך לדעת שפירושינו הם רק נסיונות להבין את דבריהם, אך קשה מאוד לעמוד על דבריהם ולרדת לעומקם האמיתי.

כדי לבנות את אמונתך בצורה נכונה והגיונית, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" וקרא חוברת דו-שיח שכתבתי על עיקרי האמונה.

אשמח להיות לעזר בכל שאלה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אגדותסנפירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה