חגים ומועדי השנה

האם מותר לאכול בשר בברית מילה שלא בזמנה בתשעת הימים?

  • ד' אב התשע"ח
אא

שאלה

ברית שנדחתה עקב צהבת לתינוק ונופלת בשבוע שחל תשעה באב איך לנהוג מבחינת הסעודה ומה לגבי האורחים. האם יתנהגו רגיל או יאכלו רק דגים ללא בשר? תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

גם בברית מילה שלא בזמנה שנערכת בתשעת הימים מותר לאכול בשר ויין. והיתר זה כולל את כל האורחים. אולם היתר זה הוא דווקא אם המילה נעשית מיד באותו יום שהתינוק נתרפא והתאפשר למולו. אבל אם לאחר שנתרפא התינוק דחו את המילה בכוונה לאחר ראש חודש אב כדי שיוכלו לאכול בשר בסעודה, אין היתר לאכול בשר.

מקורות: ראה בשערי תשובה (סימן תקנא ס"ק לג) שהביא משו"ת אור נעלם (סימן ט) שאין היתר לאכול בשר ויין בסעודת מילה שלא בזמנה בתשעת הימים. אך השערי תשובה כתב, שאין המנהג כדבריו אלא אוכלין בשר ושותין יין בסעודת ברית מילה שלא בזמנה כמו בזמנה אפילו בשבוע שחל בו תשעה באב. וכן הסכים בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק אורח חיים סימן כז אות ז). וכן הביא בספר חזון עובדיה ארבע תעניות (עמוד קצז) בשם המאורי אור (עוד למועד דף קח עמוד ב). וזה שלא כמו שכתב בספר אור לציון חלק ג' (עמוד רמד ד"ה ואולם) שבסעודת מילה שלא בזמנה יש לקרואים להימנע ממאכלי בשר מלבד בעלי הברית והקרובים הפסולים לו לעדות.

אמנם כתב השערי תשובה שם, שאם המילה נדחתה בגלל חולשת התינוק וכיוצא בזה, ושוב אחר שחזר לאיתנו לא מלו אותו מיד אלא דחו את המילה במתכוון לתשעת הימים בכדי שיאכלו הקרואים בשר ויין, אין שום היתר לאכול בשר ולשתות יין, ואפילו מי שלא נעשה בשבילו האיסור. וכן הסכים בשו"ת יביע אומר וחזון עובדיה שם.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברית מילהבשר בתשעת הימיםמילה שלא בזמנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה