האם הבל חטא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הרצח הראשון בעולם מראה לנו שיש גורל לאדם כביכול. ואין אדם יכול לעשות כלום כי כך נגזר עליו .ארבעה פסוקים קודם לרצח בורא עולם מקבל מנחתו של הבל .ואז בא הרצח . לי קשה להבין כי מלמדים אותנו שאדם יכול לשנות את גורלו על פי דרכו ואמונתו ומעשיו. ועוד אנחנו למדים שהבורא שופט צדק שהרוצח נגזר עליו לרצוח מין הדין והנרצח נגזר עליו להרצח על ידי הרוצח הזה . אז מה קרה כאן בסיפור כי זה מלמד שהבל היה צריך לקבל את הדין. האם יש הסבר לכך?

תשובה

שלום ירון

המאבק של קין והבל הוא יסוד בהשתשלות העולם. ותיקונו נפרס על פני כל שנות העלום. הבל וקין התנגדו אחז לשני ושיקפו שתי מהויות שונות. לא לחינם זה היה עובד אדמה והיא היתה בשליטתו וזה היה מגדל צאן ובשליטתו נכסי העולם.

לא נכנס למהותם אך נכתוב את מה שנוגע לשאלתך: קין הביא מפרות האדמה ומפרשים זה היה פשתן( האותיות הסופיות של המילה קרבן זה פשתן- קופ ריש בית נונ -וזה ענין פנימי שאין כאן מקומו) הבל שמביא מהמובחר שבצאן היה צריך להביא שור או פר שאלו הם הבהמות המובחרות לקרבן.

ומה הביא? צאן, מהצאן עושים צמר , וצמר כידוע זה הפך הפשתן(איסור שעטנז שזה חיבור של הפכים נעשה על ידי חיבור של צמר ופשתים) וכאן היתה הטענה על הבל מדוע הביא מהצאו וצמר? כדי לבטל את קורבן קין ולהתנגד לו, ועל כך היתה טענה , שהוא היה צריך להביא מובחר אבל אל לו להתעסק במחלוקת עם מציאות קין, ועל כך נתבע ונענש. כמובן שאין אנו יכולים לעמוד בסוד הענין, אך זה הצופן שנכתב על כך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה