מותר לבקש בקשות פרטיות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם בתפילה, לאו דווקא תפילת שמונה-עשרה, צריך להאריך בפרטים או לחילופין לדייק בהם, או שמא הרצוי הוא למעט ולבקש את הטוב לי בכלליותו? אם אני מדייק ומדקדק אני עלול לבקש דבר שאינו טוב לי בעליל ויתכן שאף לקבל. אם אני מבקש בכלליות סביר להניח שההענות לבקשתי תהיה כללית אף היא. זכור לי הסיפור על החכם שהלך בשדה וביקש חמור (כדי לרכב עליו) וקיבל עייר (בן חמורים) שאותו נאלץ לסחוב כל הדרך לפי מצוות המלך.

תשובה

שלום

תפילת שמונה עשרה סודרה על ידי אנשי כנסת הגדולה שמקצתם היו נביאים, והם הכניסו בה כוונות מיוחדות,עד כדי שהחכמים כותבים שאין אף תפילה הדומה לחברתה בכוונתה האישית והמיוחדת לאומרה(ספר נפש החיים) ולכן בתפילת שמונה עשרה לא מוסיפים מעבר למילים וניתן לחשוב בלב דברים אישים הקשורים לברכה.

המקום להוספה אישית זה או אחרי אלוקי נצור או כל פעם שלב אדם חפץ להתפלל לבוראו , יש חשיבות גדולה לפרט את שיחו בבקשה הפרטית ולדבר בצורה ברורה אך לא לבקש על דבר מסוים כאשר יתכן וגם יכול להגרם לו נזק מכך, ולדוגמא אדם הזקוק למנעלים או לפרנסה כיוון שברור שזה לתועלת יפרט מבוקשו וכן זיווג, אך לא יגיד אשה מסוימת שאז יתכן שאין הדבר לתועלת בשבילו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה