ביאור לברכת בורא נפשות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אשמח לבאור לברכת בורא נפשות רבות...

תשובה

שלום ירון

ברכה זו מברכים לאחר כל אכילה או שתיה שאינה חשובה כגון מים או מאכל שאינו מחמשת מיני דגן.(ישנו שיעור המחייב בברכה והדבר מתחלק בין סוגי המזון השונים). נוסח הברכה קצר וזה לשונו: ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא נפשות רבות וחסרונם על כל מה שבראת להחיות בהם נפש כל חי ברוך חי העולמים.

"נפשות רבות וחסרונם" מדבר על כל נפשות האדם המגוונות שכל אחד שונה מחברו בטעמו והעדפותיו בין סוגי המאכל, מכיוון שלא מדובר פה על הצרכים הבסיסים החשובים המשותפים לכולם לחם ויין ,אלא על מגוון הפירות ומיני המשקה בשר דגים וכו` לכן מזכירים את ריבוי הנפשות.

וכל אותם נפשות נבראו עם חסרון שגורם לאדם רצון להשלים את עצמו ולמלאות תאותו בדברים הערבים לחיכו, ולכן מוסיפים על כל מה שבראת להחיות בהם נפש כל חי ברוך חי העולמים, המילה חיים כוללת בתוכה את העונג וההתחדשות הקיימים בדבר חי שזה כל ההבדל בין דבר דומם לחי יכולת החידוש ,וכאשר מזכירים את הקב"ה אומרים מלך חי וקיים, מצד אחד הקב"ה קיים בקביעות ללא השתנות ומצד השני מלא חיים ומלא חידוש ועונג בלי סוף, וגם כאן מודים על החיות והחידוש שניתן לנו מחי העולמים שיש לנו מגוון כל כך רחב וצבעוני להחיות בו את נפשותינו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה