אמונה

אמונה השדלות ודרך העולם

  • כ"א אדר התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
יש לי שאלה מאד חשובה לי שלאחרונה קצת מבלבלת אותי,לכן אני מצפה לתשובה מורחבת ויסודית עד כמה שניתן כדי ליישב את דעתי בנושא.
קשה לי מאד להכיל ואו להבין את ההבדלים בין אמונה להשתדלות הנדרשת ממנו ובכלל העובדה שאלוקים ברא אותנו במגבלות גוף והעולם הזה...הרי העולם הזה פועל לפי נוסחה מסוימת בדרכים מסויימים ולרוב חוק הטבע פועל....האם זה אומר שהקבה כן רוצה שנשתמש בכלים האנושיים לעבודתו ולהשגת מטרות(לדוגמה לשים שעון מעורר כדי לקום בבוקר,לאכול כדי לשבוע,להגיד לנהג מונית עצור כאן כדי לרדת בכתובת הרצוייה)או שמה הכל הבל הבלים הכל מן השמיים וגם ללא הפעולות הללו הכל יקרה במילא...ואז ניתן יהיה להגיד שהגוף ודרך הטבע הם רק בגדר ניסיון הדימיון הגורם לנו לחשוב שזה הדרך בה קורים דברים ולהרחיק אותנו מהאמונה בה'.
מה הבורא מצפה מאיתנו לחשוב? איך עליני לפעול בעולם הזה?

תשובה

שלום וברכה,

קרא בבקשה במאמרי, "אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?"

https://www.hidabroot.org/he/article/119350

מידת הביטחון, ברמתה היסודית ביותר, היא בראש ובראשונה הדרישה שתאמין שכל דבר שקורה בחייך, בין לטוב בין לרע, בין מתוך אירועי הטבע בין על ידי אדם, נגזר וכוון משמים כלפיך ולא קורה במקרה כלל. אלא הכל מידיו יתברך ונועד לטובה.

ובאופן ההשתדלות, אל תנהג בשונה מדרך הבריות, אלא השתדל בכל עניין בחייך ברמת ההשתדלות הרגילה הנהוגה בעולם, כפי שאתה רואה יהודים יראי שמים נוהגים. והתפלל לה' על כל עניין שאתה משתדל להשגתו.

בכל עניין זה כך. ההשתדלות צריכה להיות באמצעות תפילות לה' על השגת החסר, וכן פעולה בדרך הנהוגה בעולם.

אמרו חז"ל שאין לסמוך על הנס, וצריך אדם לעשות השתדלות בדרך הטבע. כדי לקום בבוקר יש להשתמש בשעון מעורר, וכן בכל עניין כדרך הטבע. ובנוסף להתפלל שנצליח להשיג את מבוקשנו, כי התוצאות נמצאות תמיד בידיים של הקב"ה (גם כשעושים את כל ההשתדלות הרצויה).

אמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, ב). 

פירוש הדבר שאנו אחראים על מעשינו, אלא שהתוצאות של מעשינו נקבעים בידי ה'. ומשמים נקבע אם נצליח או ניכשל. רק "יראת שמים" נמצאת לגמרי בידינו, והיא הבחירה האם להיות צדיק או רשע.

כמו כן אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

 ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים.

תוכל להעמיק בדרגות ההשתדלות בספר חובות הלבבות, שמבאר את רמת הבטחון וחובת ההשתדלות בכל דרגה ודרגה. בהידברות תמצא הרצאות רבות על ספר חובות הלבבות. לדוגמה:

https://www.hidabroot.org/video/85820

וראה גם: למה הקב"ה רוצה שנתפלל?

https://www.hidabroot.org/article/2927

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השתדלותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה