שתיית יין מכוס שגוי לגם ממנה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם זה נכון שליהודי אסור לשתות מכוס היין של הקידוש אחרי שגוי לגם ממנה ? אם זה נכון אז היתי רוצה להבין למה. בכבוד רב צפריר.

תשובה

שלום

אין קשר בין איסור יין ששתה גוי, לבין כוס של קידוש. אסור לכל יהודי לשתות משיירי כוס יין ששתה ממנו גוי, בין אם הוא כוס יין סתם או אפי` לשם קיום מצוות קידוש.

יין שבכוס שטעם ממנו גוי אסור בהנאה, והטעם לכך, כי עובדי עבודה זרה היו מנסכים יין לעבודה זרה, אף שלא בנוכחות עבודה זרה, ועצם השכשוך המגע של הגוי ביין גרמה לחשש שהוא ניסך או עשה תנועה כל שהיא ביין לשם עבודה זרה, ולכן נאסר היין בהנאה, בכל אופן שהוא, אף שלא ראינו את הגוי מנסך את היין לעבודה זרה.

מלבד הטעם הידוע כתבו המקובלים שלכל דבר שאסרה תורה או שאסרוהו חז"ל ישנם הרבה טעמים שלא גילו לנו אותם. וידוע שעל פי הקבלה ישנו ענין עמוק הנקרא בשם: `יין המשומר בענביו` שהוא דבר שהקב"ה הועיד אותו לתענוגי נשמות הצדיקים לעתיד לבוא, ואין לנו מושג מהו הדבר הזה, אולם בכלליות הוא דבר רוחני של עונג הנשמה בהנאה מזיו השכינה, וכתבו בספרים הק` כי כל הנזהר שלא לשתות יין של גוי, או שנגע בו גוי, יזכה להינות מה`יין המשומר בענביו` לעתיד לבוא. יין נעלה זה `המשומר בענביו` יוגש כ`כיבוד` בתפריט הסעודה שעתיד הקב"ה לעשות לעם ישראל כשיבוא המשיח.

שנזכה ונחיה ונראה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה