בקשר לחלום על אבי שנפטר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אבא שלי נפטר לפני בערך 9 שנים חלמתי עליו לפני כמה חודשים.. החלום די ארוך אבל מה שרציתי לדעת זה... בחלום שאלתי אותו "טוב לך שם?" הוא ענה לי "רק שקר לי." רציתי לדעת מה אומר ה"קר" הזה???

תשובה

נשמה יהודית במעשיה הטובים בעולם הזה מכינה לעצמה סוג לבוש רוחני על החיים שאחרי החיים, שנקרא בספרי הקבלה: `חלוקא דרבנן`.

החלוק המדובר עשוי בצורת הנשמה שהיא כצורת אדם, אבל כמובן הכל רוחני. הלבוש נעשה על ידי קיום רמ"ח מצוות עשה, המכוונים נגד רמ"ח איברי האדם.

במידה ואדם בחיים התרשל בקיום מצוות עשה, אזי גם בחלוק ההוא נהייה חיסרון בחלק שמכוון כנגד אותו אבר בנשמה, ולפי המבואר בספרים הק` הרי גם אחרי שנידונים על המעשים הרעים, ובאים ליהנות מזיו השכינה בגן עדן הרי שמה שביטל בחייו מצוות עשה, גורם לו שהחלוק שלו יהיה קרוע ומלא חורים, וכמובן שבמושגים הרוחניים קר לו.

והנה כל עוד שנשמה נמצאת בעולם הזה היא יכולה להשלים לעצמה על ידי מעשים טובים שמקיים בגופו בעולם הזה, אולם אחרי שנפטר לבית עולמו הוא מפסיק לעשות מעשים טובים, והוא אינו יכול להועיל לעצמו ולתקן את החלוק הקרוע, וככתוב (קהלת ט י) כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ שָׁמָּה, וביארו חז"ל שכוונת הכתוב לחטוף מצוות בעוד האדם בחיים מאחר ואחר כך לא יוכל לעשות כלום.

אולם גילו לנו חכמינו ז"ל שכל זה באדם שמת ערירי ולא הניח בנים או תלמידים בעולם הזה, אולם כשאדם זוכה ומשאיר אחריו צאצאים והם הולכים בדרכי התורה, הרי שנשמתו זוכה תמיד, כיון שהם באו לעולם מכוחו, ומעשים הטובים שהם עושים מועילים גם לו כאילו היה עדיין בחיים, ובניו ובנותיו יכולים להשלים לו ולתקן את החלוקא דרבנן במידה ויש שם איזה חיסרון.

זהו הביאור הכי פשוט לחלום שחלמת, שכבר הגיע האבא למידה כזו להתעטף בחלוקא דרבנן וליהנות מזיו השכינה בשביל מעשים טובים שהוא עשה, אולם באם תשכילי להרבות במצוות ומעשים טובים שיהיו לזכות אביך יהיה לו חם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה