חברה והשקפה

האם התורה מנמיכה נשים

  • י"ב שבט התשע"ח
אא

שאלה

האם התורה מנמיכה נשים? הכוונה שהיא מוציאה את האישה קטנה ליד הגבר, לדוג' בברכות השחר הגברים אומרים"ברוך שלא עשני אישה" והנשים אומרות "ברוך שעשני כרצונו" כאילו הגבר אומר תודה הקב''ה שאני לא אישה, והאישה אומרת תודה שעשית אותי האופציה השניה, כאילו ברירת מחדל.
עוד דוגמא היא הירושה, הבכור מקבל פי שניים מהרכוש והבכורה לא.
אני לא מתכוונת לתפילין או צניעות, את הנושאים האלה אני מבינה.
חשוב לי לציין שאני לא פמניסטית וקיצונית ובדעות שלי .
תודה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

 כל בעלת תשובה זוכה להכיר מקרוב את הכבוד הרב שהיהדות רוכשת לנשים. כידוע, כל בעל מצווה לאהוב את האשה כגופו ולכבדה יותר מגופו. "ואהבת לרעך כמוך" נאמר לכל גבר כלפי אשתו. כן בתנ"ך אנו מוצאים שהקב"ה אמר לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כא, יב), ומכאן למדו חז"ל ששרה אמנו עלתה על אברהם בנבואה. לכן היהדות מספרת לנו על נביאות וצדיקות כמו שרה אמנו, דבורה הנביאה, אסתר המלכה ועוד. 

לעצם שאלתך,

כל מין צריך לברך על תפקידו. מאחר שהגבר צווה בתפקידים מעשיים של המצוות (ציצית, תפילין וכו') עליו להודות על תפקידיו. ניתן לראות זאת בסדר הברכות, תחילה הגבר מברך שלא עשני גוי (כי הגוי מצווה רק בשבע מצוות בני נח), לאחר מכן מברך שלא עשני עבד (כי העבד מצווה ביותר מצוות מן הגוי, אך פחות מן הישראל), ואז מברך שלא עשני אשה (כי האשה מצווה בפחות מצוות מהגבר). סדר הברכות מציגה למעשה הודאה על המצוות. 

יש לזכור שברכות השחר נוסחו במקורם עבור גברים, ורק באלף השנים האחרונות החלו נשים לקרוא גם הן קריאת שנה, ולכן שינו לברכה "שעשני כרצונו", אשר יועדה במקורה להודות על ריבוי המצוות של הזכרים. הרחבתי בהסבר על כך במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/228037

עם זאת, חכמי המוסר הסבירו את עומק הענין, שאין האשה צריכה לברך על רביוי המצוות - מאחר שהיא מטבעה בדרגה של שלמות רוחנית, שבה אינה זקוקה למצוות אלו כדי להשיג את שלמותה.

השאלה מה חושבים המברכים. כל הגברים שומרי המצוות שאני מכיר מכבדים מאוד את הנשים.

התורה התחשבה מאוד באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן. מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).

הגבר מצווה לחנך את ילדיו והוא חייב לדאוג ללמדם תורה. ולא פחות מזאת, כל גבר מצווה לכלכל את משפחתו ולדאוג לאשתו ובניו הן לדירה והן למזונות והן ללבוש, בעוד האשה אינה מתחייבת לפרנס את ביתה. כל גבר שמגרש את אשתו חייב לשלם לה כתובה לפי היהדות, בעוד האשה אינה מתחייבת כל התחייבות ממונית לבעלה. דינים אלה מעידים על ההתחשבות הגדולה לנשים.

יש כאן התייחסות לאשה לפי תפקידה במשפחה. בימים עברו האשה היתה לרוב עקרת בית שעסוקה בטיפול במשפחתה, ולא יוצאת לשוק העבודה. גם יש לזכור שרוב העבודות היו פיזיות (חקלאות, סחר בסחורות כבדות וכו'). גבר היה יכול להשיג עבודה פיזית קשה ולהתפרנס בכבוד, בעוד נשים היו מתקשות להשיג עבודה ועשויות להתדרדר לעוני מחפיר. לכן היה עניין לדאוג לנשים.

מסיבה זו אשה היתה נכנסת תחת חסות בעלה, שהיה דואג לכל צרכיה החומריים (דירה, מזונות, לבוש, ואפילו תכשיטים; וכתובה במידה ומגרשה). עד היום ההלכה מחייבת את הבעל לכל אלה, וכל אשה יהודיה יכולה לבקש מבעלה להיות עקרת בית. עניין זה מתבטא גם ברכוש - אם הרכוש מועט הדבר יכול להוביל את האלמנה לחרפת רעב, אך כאשר היא נמצאת תחת חסותו של גבר (בעלה או בנה) הרי שמחובת ההלכה ידאגו לקיומה.

לגבי ענייני ירושה, כיום נוהגים האבות לחלק את רכושם שווה בין בניהם ובנותיהם, דבר שמונע מריבה וקפידות.

אעתיק לך תשובה שראיתי בנושא:

" הבנים יורשים הם את ירושת אביהם, משא"כ הבנות, ולכאורה ניתן לראות בכך אפליה, אך המתבונן לעומקם של הדברים רואה במבט רחב יותר שעכ"פ אין כאן שום קיפוח ואפליה כלל וכלל והסיבה לכך היא כדלהלן:

  אמנם הנחלות ניתנו לשבטים שנקבעים עפ"י האבא, אך הייחוס, הלאום הולך אחר האשה (כלומר ילד ייחשב גוי/יהודי עפ"י האמא). הוי אומר שהחלוקה היא לא חלוקה זהותית אלא שוויונית. זהות פירושו שכולם אותו הדבר, דבר שהוא לא הגיוני כשלעצמו ולא הצליח במבחן ההסטוריה בעולם, ואילו שוויון פירושו ש"איש על מחנהו ואיש על דגלו", בסה"כ בנים ובנות, זכרים ונקבות מקבלים את אותו הדבר.

  הם הם הדברים בנידוננו, שהרי סוף כל סוף הגבר עתיד להתחתן עם אשה שודאי לא ירשה ירושה, וא"כ גם האשה נהנית במוקדם או במאוחר מן הירושה. ולדוגמה לראובן היו לו 10 בנות והוא עני מרוד, ואת המעט שהיה לו ירש אותו רק בנו יחידו. לשמעון יש גם כן בן אחד ועשר בנות, וגם בן זה יורש הוא את אביו. בן זה נשא לאישה את אחת הבנות של העני. לפני החתונה או אחרי החתונה הלך לעולמו אביו של החתן. נשאלת השאלה: אותה אישה שנולדה לאבא עני, מה היא היתה מעדיפה: שבנים ירשו או שבנות ירשו?! ודאי שהיא תעדיף שבן ירש שהרי אז בעלה ירש את כל רכוש אביו, כשהיא בתור חלק מבעלה מקבלת את הירושה איתו ביחד, שהרי גוף אחד הם. 

  ולסיכום: אמנם הבן מקבל את ירושת אביו ואילו הבת לא מקבלת את ירושת אביה, אלא את ירושת בעלה. א"כ מבחינה סטאטיסטית רחבה הדברים מאוזנים הם לגמרי. {{{ מכיוון שגברים יורשים מן הסתם פשוט שכשירושה עוברת בין הגברים גם נשותיהם יהנו מכך ולכן הירושה היא של שני בני הזוג. }}}"

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהשלא עשני אשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה