מדע מתקדם או נס ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפני 300 שנה אדם שהיה רואה טלוויזה על שלט רחוק היה בטוח שזה בגדר נס ולא היה מעלה על דעתו שזה מדע מתקדם (ניצול משאבי הטבע). שאלתי היא האם כל הניסים שהאל עשה לנו זה מדע מתקדם שאנחנו מפרשים אותו כנס או שזה פשוט נס שהמדע לעולם לא יצליח לרדת לעומקם. יום טוב ובשורות טובת, ערן

תשובה

אין לי ספק, שמה שהתורה מגדירה כנס ופלא לא יתגלה אף פעם כמדע מתקדם, מכיון שהתורה היא נצחית, וכל תיבה בה תהיה אמת קיימת לנצח נצחים!. אולי! דברים בתנ"ך ובמדרשים שאינם מפורשים כנס, יהיה אפשר לפרש גם על פי המדע המתגלה, אבל מה שמפורש כנס כקריעת ים סוף על ידי משה רבינו וקריעת הירדן על ידי יהושע, תהיה זו טיפשות וכסילות ממדרגה ראשונה לפרש אותם על פי המדע [ראה אבן עזרא שמות יד כז].

ראיתי דבר מאלף מאחד הצדיקים בדור האחרון זצ"ל שכשהתלמוד (שבועות כט עמוד א) רוצה לציין דבר בלתי אפשרי בעליל, היא נוקטת כדוגמא כמו "גמל פורח באויר". אולם הרמב"ם (שמונה פרקים פ"א) כשהביא דוגמא לדבר לא מציאותי כתב:

"כמו שידמה האדם ספינת ברזל רצה באויר", ומזה יש ללמוד קדושת דברי חז"ל אף בתורה שבעל פה שדברי התלמוד צריכים להיות קיימים לעד ולנצח נצחים, והמדע לא יגלה אף פעם גמל פורח באויר, [אולי במדע הבדיוני הענין מוכר], וקל וחומר ללשון התורה שבכתב, אולם בדברי הראשונים אפשר שימצא תיאור דבר שהיה נכון לפי הדור בו הוא נאמר, שהרי ספינת ברזל הרצה באויר הוא מעשה שבכל יום בדורותינו אנו.

שלום שלום - מ"י


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה