עשה לך רב מדוע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בשביל מה צריך רב? מדוע צריכה יהודייה שיהיה לה רב? והאם גם אישה לא דתייה צריכה רב? אישה יהודייה ששוגה רבות, גם צריכה רב? ובמה רב יעזור לה? איב

תשובה

שלום

איב בפרקי אבות מוזכר הטעם הפשוט של הסתלק מהספק. הרי אין אדם שלא נתקל מדי כמה ימים או תקופה במצבי ספק הן בהלכה הן במערכות יחסים מחלות חלילה ותמיד עצה של אדם יותר חכם בעל ידע תורני ידע לכוון אותו לכיון שמשיפ רוצים שינהג על פי זה במצב הספק. אבל יש כאן עומק נוסף- על אבא נאמר שהוא הביא את האדם לחיי העולם הזה ועל הרב נאמר שמביא את התלמיד לחיי העולם הבא, ולכאורה הרב רק היה במקרה זה שמביא את האדם ובמקום רב יכל להיות ספר שיפסוק את ההלכה לאדם.

מדוע אם כן נחשב הרב כקשור לתלמידו בצורהאישית שמביא אותו לחיים העולם הבא כאילו הוא האבא הרוחני שלו??(ובתורה כשנאמר ושנתתם לבניך מפרשים חז"ל אלו התלמידים שהבנים בתורה מכוון לתלמיד כעיקר ולבן הגשמי כנספח). זה כיון שמימי משה רבינו כל אדם צריך וזקוק לרב רוחני שישפיע עליו את הדעת ואת הרוחניות שממנה מתקדם ונבנה , קבלת התורה ומעמד הר סיני האישי של כל אחד מתקיים בכך שיש לאדם רב שהוא המשפיע ואליו מחובר.

ושתביני עד כמה זה הכרחי אספר על רב גדול שאני הכרתי באופן אישי שהיה תלמיד של תלמיד חכם גדול ממנו בשנים וחוכמה, לאחר פטירת הרב התלמיד היה כבר בן שמונים וחמש ומנהיג קהילה גדולה , למרות זאת הוא אמר שכל אדם זקוק לרב והלך לחפש רב לעצמו ומצא תלמיד חכם שהיה צעיר ממנו בעשרים שנה, אבל לדעתו הוא היה גדול ממנו בחוכמה וישב לפניו כתלמיד לפני רבו ולמד ממנו. כל שבהחלט אפשר לומר שאין אדם שלא זקוק לרב.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה