אותה שעה המרגלים כשרים היו - ביאור ברש"י

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שאלה שנשאלתי ואבקש מכבוד הרב תשובה אם לא קשה לו, השאלה היא בנוגע לפרשת שלח לך, ואביא את פירוש רש"י והפרשנות עליו , ואת השאלה שנשאלתי. `כולם אנשים` (י`ג, ג) כל אנשם שבמקרא לשון חשיבות ואותה שעה כשרים היו (רש`י). הרי אמרה תורה: `יום לשנה יום לשנה תשאו את עונותיכם ארבעים שנה` (י`ד, ל`ד), כלומר: כנגד ארבעים יום ששהו המרגלים בדרך נתחייבו ישראל לשהות במדבר ארבעים שנה, וקשה איפוא לכאורה - הלא חסרו חמשה-עשר יום מארבעים שנה, שכן בעשירי בניסן עברו ישראל את הירדן לארץ, ככתוב: `והעם עלו מן הירדן בעשור לחודש הראשון` (יהושע ד, י`ט), ואילו ממצרים יצאו בחמשה-עשר בניסן, חסרים איפוא ארבעה ימים, ונוסף על-כך הרי היה עליהם ללכת אחד-עשר יום בין כה וכה, ככתוב: `אחד-עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע` (דברים א-ב) - וביחד חסרו איפוא חמשה-עשר יום? השאלה שנשאלתי: קצת קשה על הפירוש משום שהמרגלים לא יצאו מיד ביציאת מצרים, הרי מקובלנו שהם חזרו בליל תשעה באב (ויבכו העם בלילה ההוא - בכיה של חינם ...וכו`) ויצאו 40 יום קודם לכך שזה היה בר"ח תמוז וזה היה בשנה השנית, לאחר בניית המשכן. אם כן לפי זה, יש להוריד מהארבעים שנה הרבה יותר מ-15 יום, אלא משהו כמו שנה וחצי או קצת פחות. וצריך עיון.. מחכה לתשובת הרב בכיליון עיניים!

תשובה

שלום

תעיין ברש"י על הפסוק ארבעים שנה יום לשנה, הוא מבאר שגם שנה ראשונה נחשבת כחלק מהארבעים שנה, ומצקת שנה ככולה, והדברים פשוטים ומיושבים. חיילך לאוריתא


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה