התבטלות בפני חכמים, מדוע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני קוראה של הקישור של הרב ברוק -ועל כך הברכה.השבוע כתב הרב על ההתבטלות המוחלטת של יהושוע בפני משה ומכאן הוא(?) מסיק שתלמיד צריך להתבטל בפני רבו.אינני חושבת שזה נכון. התבטלות מוחלטת היא אך ורק לפני הקבה ! אל להם לבני אדם לחפש "כבוד" ו"התבטלות". ההשלכות שאנשים מטילים על דברי התורה (לפעמים! ןכמובן,לא כולם)היא מסוכנת. בברכה חי-ה

תשובה

שלום

את החשש שאת מעלה או בכל אופן חשש דומה לו , כבר חשש רבי שמעון העמסוני בגמרא . והמעשה היה כך: רבי שמעון העמסוני דרש בכל התורה את המילה "את" לרבות. למשל כתוב לא תשנא "את" אחיך בלבבך, דרש רבי שמעון מהמילה את לרבות לא רק אחיך אלא אפילו וכו.

עד שהגיע לפסוק "את השם אלוקיך תירא"- וכי מי עוד אפשר לירא חוץ מהשם? לכן פירש וחזר בו מכל הדרשות של המילה את, כיון שבפסוק זה לא ניתן לדרוש את המילה לריבוי.

עד שבא תלמידו רבי עקיבא ודרש את השם אלוקיך תירא - לרבות תלמידי חכמים, והחזיר את הדרשות למקומם, וחכמים הסכימו לדעתו.(לא ניכנס לכל הביאור בגמרא זו שהיא עמוקה מאד). וכן כתוב שצריך להדבק בקב"ה. שואלת הגמרא כיצד אפשר להדבק בקב"ה הרי נאמר עליו אש אוכלה , וכי אפשר להדבק באש שורפת? אלא הדבק בתלמידי חכמים, אכול במחיצתם ,שב במקומם וכדומה.

ובפרקי אבות מוזכר הרבה מזה- הוי שותה בצמא את דבריהם, והוי מתאבק בעפר תלמידי חכמים. וכו. יסוד ההתבטלות של תלמיד לרבו, הרי זה כהתבלטות לשכינה , הרב הוא משפיע התורה האישי לתלמיד וזה מעמד הר סיני פרטי לתלמיד .

הרי הוא כמשה המוריד תורה לתלמיד . ולכן תחושת ההתבטלות המוחלטת שחשים תלמידי החכמים לרבותיהם. ובנתינת הכבוד לרב יש בעצם נתינת כבוד לקב"ה שהוא מקור התורה ונותנה .


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה