מהי לשון הקודש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

א. מהי באמת לשון הקודש?האם זאת השפה שבה כתובה התורה או השפה שאותה תיקן אליעזר בן יהודה?מדוע בשפה האנגלית אין את אותה הגדולה שיש בשפה שלנו?מה ההבדל המהותי בין עיברית לשאר השפות? ב. האם מותר להיות שותף וללמוד תורה דרך אתר שכותביו גרים כיום בחו"ל?הכותבים באמת הולכים בדרך התורה ועוזרים לי מאוד בהתקדמות רוחנית אבל האם העובדה שהם גרים בחו"ל ולא בא"י אוסרת עליי לקרוא באתר שלהם וללמוד מהם? בתודה רבה מראש.

תשובה

א. ההבדל בין לשון הקודש בין באותיות ובין במילים לשאר שפות הוא ששאר השפות הם הסכמיות זאת אומרת שאין סיבה בעצם למה למה שגדל על העץ נקרא תפוח ובאדמה נקרא חיטה ויכל להיות גם הפוך שלחיטה יקראו בשם של התפוח והפוך. וכן אין הסבר למה צורת האי באנגלית היא כך והבי כך. אין תוכן לכל אות ויחוד אישי .

זה סל הכל הסכמה של קבוצת אנשים להגדיר חפצים ולתת לבוש למחשבה כדי שתיהיה דרך לחשוב ולדבר . מה שאין כן לשון הקודש היא שפה בעצם. בה נברא העולם והיא כביכול אוצר הביטוי והמילים של הבורא . לכל מילה יש דבר יש סיבה מדוע נקרא דוקא כך.

ומדוע דוקא באותיות אלו. ומדוע בסדר הזה של האותיות. וכמו שלתפוח יש טעם מיוחד משלו והגדרה עצמית כך למילה תפוח יש טעם והגדרה עצמית מקבילה. המילים שהומצאו ונוספו בידי אלעזר בן יהודה ואחריו "הפקולטה למילים" אינם נחשבים כחלק מלשון הקודש.

אחת הסיבות שזה נקרא לשון הקודש היא כיוון שאם נתבונן נראה שבלשון הקודש שפתה של תורה אין מילים מיוחדות לנושאים של צנעיעות לדוגמא התורה והתלמוד משתמשים בלשונות מושאלים כשמדברים מנושאים אלו( בית הסתרים, חדר , צורכי האישות נקראים בתורה הרבה פעמים אכילת לחם, שכיבה.)

אך אין ביטוי שמיוחד לדברים אלו. ב. למה שיהיה אסור ללמוד מתורת חו"ל. וכי התורה לא ניתנה במדבר סיני? ודאי שמותר ומצווה גדולה ללמוד מכל אתר וחכם.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה