מדוע קין נענש על רצח הבל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראיתי בתשובה לשאלה פה שעם קין והבל נולדו 2 אחיות ולא היו כלל מצוות ועבירות בזמנם שלפני נח אז יכלו להתרבות איתם. אם לא היו מצוות לפני נח מדוע קין נענש על שרצח את הבל?

תשובה

אותה שאלה יכולה להשאל גם ביחס לדור המבול ואנשי סדום,וכן סתם גוים איך ידעו על שבע מצוות בני נח? ישנם כמה הסברים בהבנת הענין. א.מצוות של בין אדם לחברו,הן מצוות שכליות,שטבע האדם ושכלו יודע להבחין בהם בין טוב לרע,ומימלא התביעה על האדם מדוע הלך אחר יצרו הרע ,או לא הפעיל את מחשבתו להבחין בין הרע לטוב.

אך חשוב לדעת שאנו כיהודים ,לאחר שניתנה תורה גם מצוות אלו אנו מקיימים משום ציווי הבורא בתורה ולא מחמת רק מחמת הכרתנו השכלית בבין אדם לחברו. ב.התביעה היא על עצם המידה הרעה השוכנת באדם,ולא על המעשה עצמו,הרוע שבו הוליד פעולה כזאת ועל הרוע אדם ניתבע גם בלא תורה.

 ג.בענין רציחה יש דבר מיוחד,וזהו שדם ההרוג דורש נקמה,וכמו שאומר הכתוב "קול דמי אחיך זועקים מהאדמה" הבל זועק לנקמה מקין על מה שעולל לו, והקב"ה כאשר תובע את קין על הריגת הבל פונה אליו במילים "איה הבל אחיך",כביכול השם בא כוחו של הבל לתבוע את דמו.

דרך אגב זה הענין שמגדירים את הדם של הנרצח כמבעבע או רותח למשל כפי שהיה במקרה של זכריה הנביא שנהרג בבית המקדש ועל כך אומרת הגמרא שדמו ביעבע על ריצפת העזרה,והסיק מזה נבורזאדן הרשע שדמו דורש נקמה, פירוש הדברשהנרצח חסר מנוחה על גדיעת חייו ותובע את נקמתו ממי שהרגו,לכן במקרה של רציחה מצינו בתורה גם כן את ענין גאולת הדם,שישנה מצווה על קרובי הנרצח לתבוע את דמו מהרוצח (בשוגג,במזיד זה לא קיים כיוון שדינו לההרג על פי בית דין במיתה מסוימת), ועל ידי כך מחזירים את המנוחה לאדם הנרצח.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה