מהו גן עדן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם ידוע לי נכון, אחד מעקרונות היהדות הוא שיש שכר ועונש, כלומר גן עדן וגהינם. 1) האם בלשון חכמינו גן עדן, כלומר עולם הנשמות, נקרא עולם הבא? או שמא מדובר בימות המשיח? ואם כן אז איך נקרא גן עדן? והאם כשאומרים כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, הכוונה לעולם הנשמות או לגן עדן? אשמח להבהרה. 2) בתשובתכם לשאלתי הקודמת בעניין הבחירה החופשית, אמרתם שהשכר העליון הניתן לו לאדם, נקבע לפי רמת ההשתדלות ביחס לרמת היכולת. כלומר גם אדם שלא היה לו יכולת לחזור בתשובה, וחטא כל ימי חייו, יכנס לגן עדן. (עיינו בתשובה תחת הכותרת "הבחירה החופשית") שאלתי היא: הרי הגהינם נברא כדי לטהר את האדם מחטאותיו, ואיזה שוני יש בהיזק החטא אם הוא נעשה כאשר לאדם היה יכולת לא לעשותו, או אם לאו? כלומר גם אותו תינוק שנשבה צריך טיהור מחטאותיו, ואם הוא יעבור זאת בגהינם, הרי יש פה עוולה חלילה. שמבלי יכולתו דנים אותו לגהינם. מקוה לתשובה דוד כהן

תשובה

יש כמה שיטות בפרשנים הראשונים בביאור המושגים גן עדן ועולם הבא,החילוקים לא בעצם ההבנה מה זה גן עדן או עולם הבא,אלא איזה הגדרה מתייחסת לכל שלב בגאולה.

השיטה המקובלת על רוב החכמים היא שגן עדן זה עולם השכר שאליו עולות הנשמות אחר פטירתן מהגוף בעולם הזה ונמצאות שם עד לתיקון העולם הזה על ידי ביאת המשיח , כאן גם כן יש כמה דעות האם ישר תיהיה תחיית המתים או לאחר תקופה מסוימת, בכל אופן לאחר תחיית המתים תתחיל התקופה שנקראת עולם הבא שזהו עולם מתוקן כפי צורתו המקורית שבה חפץ הבורא.

(ישנו עו תהליך של יום הדין הגדול אך לא נרחיב בזה כעת). לגבי אותו עולם הבא נאמר שכל ישראל יש להם חלק בו,זאת אומרת שמראש הוכן להם חלק ושייכות בעולם ההוא,ומימלא אין אדם יכול לטעון אני נבראתי עם טבעים כאלה רעים שלא היה לי סיכוי להתגבר ולזכות בחיי העולם הבא.כיוון שאם הוכן לו חלק פשוט שיש בידו את הכוח לזכות באותו החלק. אך זה שיש לכל אחד חלק עדיין לא אומר שהוא ינתן בודאות, זה כמובן תלוי במעשי האדם.

2.אין בזה כללים ברורים, כיוון שאנו כבני אדם לא יכולים לשפוט את הזולת ולדעת מתי יכל להתגבר,מה יכל לדעת מעצמו,ואיזה שליחות הוטלה עליו. רק הקב"ה שבוחן כליות ולב יודע כל אחד כמה בכוחו היה לעשות לפי מצבו.

באופן עקרוני אדם נידון על פי יכולת בחירתו,ולא על מעשים אפילו שפגמו,כיוון שאם זה לא היה בתחום אחריותו ובחירתו,איך יכול להתבע על כך? אומנם יש דברים ששכל האדם מחייב,ויתבע שלא התעמק לחשוב בהם,ומה המשמעות לגביו,בדיוק כפי שהתבונן בשאר צרכיו כשהיו לטובת עצמו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה