עשר בשביל שתתעשר?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
הרי ידוע שבדבר אחר מותר לנסות את הקב"ה והוא עניין המעשרות, זאת אומרת שאם בן אדם מעשר מכספו לצדקה הוא מתעשר, אז מדוע אני מעשר ובכול זאת יש לי מינוס בבנק? תודה מראש,
תשובה
שלום אבי
ראשית אתה עדיין באמצע סיבוב הגלגל מי יודע מה עומד לפניך. שנית נבאר מעט ענין זה,אין הכוונה לנסות אלא לבחון,לנסות פירושו כאילו אתה מסתפק אם יכול ,לבחון פירושו לתת על דעת לצפות לתגובה מסוימת,ובדבר זה מותר לבחון את הקב"ה(כפי שאמר בחנוני נא בזאת)זאת אומרת מותר לצפות לתגובה על נתינת מעשר לעשירות.
מהי עשירות? כידוע מה שנאמר בפרקי אבות" איזהו עשיר השמח בחלקו" זאת אומרת שחש ביטחון במעמדו וביכולת הכספית שלו ומרגיש שלם בקיומו.
וגם כאן הקב"ה מבטיח שלא יהיה מציאות של חסרון לאותו אדם וכל מה שזקוק לו ינתן לו בלי עיקוב,אין פירוש הדבר שהאדם יכול ללכת ישר לאחר קבלת המשכורת להשליכה לנהר ולצפות שבכל אופן לא יחסר לו, נדרש מהאדם עדיין לכלכל מעשיו והצאותיו בתבונה כדי שכספו יספיק לו לצרכיו, אך מובטח לו,שלא ימנעו ממנו את הפרנסה לצרכיו ,אפילו שאצל אנשים אחרים במעמדו הרוחני היו מעקבים את הפרנסה,הוא על ידי נתינת מעשר הוציא עצמו מנסיון המחסור בצרכים.
יחד עם זה נדרש מהאדם לעבוד על מידותיו לחוש סיפוק במה שיש לו ולא להמשיך להתאוות למה שלא בהשג ידו,ולא מהצרכים הראוים לו.
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il