הלוחות הראשונים, היכן הם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מהם לוחות ראשונים?

תשובה

בלוחות ראשונים ושניים היה כתוב את אותו דבר,חוץ מהבדלים קטנים שהתוספו בלוחות שניים. אך בפנימוית הענין ישנם הבדלים בין לוחות ראשונים לשניים וזהו ברמת גילוי התורה המסתעף מהלוחות, כיוון שעשרת הדיברות הם שורש לכל התורה כולה,בלוחות ראשונים זה היה כתוב בצורה יותר גבוהה עד כדי כך שלא היתה שיכחה תופסת בלימוד בהם ,דבר שלא היה בלוחות שניים ,וכן עוד הבדלים שאין כאן המקום להאריך.

ובגלל חטא העגל הפסדנו ירדו כלל ישראל ממעלתם וכנגד זה הפסידו גם את מעלת לוחות ראשונים, התורה בצורתה ההיאוהיא תחזור אלינו רק אם בא הגואל, כאשר נחזור למעלתינו הראשונה בביטול הרע.

חשוב לדעת עוד,שישנה מגבילה בין חטא אדם הראשון לחטא בני ישראל בעגל,וכאשר במתן תורה (קודם לוחות ראשונים)זכו להגיע לדרגה גבוהה ששנקראת קודם החטא,כפי שהיה אדם הראשון קודם חטאו, ופסקה זוהמתם, שזוהי זוהמת הנחש שהטיל בחווה.

אך לצערנו איבדנו זאת בחטא העגל,ונחזור לדרגה זו כאשר נזכה במהרה לגאולה. הלוחות השניים היו מונחים יחד עם שברי הלוחות הראשונים הארון הקודש בבית המקדש,מה שמראה לנו ,שאפילו לאחר שבירתם עדיים היתה בהם קדושה והשפעה מיוחדת להם. עם חורבן הבית נגנז הארון ועמו הלוחות עד בנין בית המקדש השלישי במהרה בימינו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה