מדוע יש להמנע מהפעלת מכשיר חשמלי בשבת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. אני חלוני מסורתי וברצוני לדעת מדוע יש להמנע מהפעלת מכשיר חשמלי בשבת? ובפרט הדלקת אור. עברתי על הילכות השבת (אמנם על הקיצור למרות שהיה זה ספר די ארוך) והתקשתי למצוא איסור לכך, ישירות ובעקיפין. בתודה מראש אורי

תשובה

11) הקיצור שולחן ערוך, אני משער שזה הקיצור שבו עיינת, לא נוגע בצורה ישירה לבעיית החשמל כי הבעיה לא הייתה כל כך רלוונטית בתקופתו. יש לציין כי השאלה בדבר ההשתמשות בחשמל בצורה מסוימת הייתה כר נרחב לפולמוס לפני כחימשים שנה אך לבסוף נראה שרוב הפוסקים "יישרו קו" בנוגע לשימוש בחשמל בשבת.

חוטי להט שנמצאים לרוב בסוג מסוים של מנורות ומתלהטים מהחום שיוצר המעבר החשמלי בהם יש בזה בעיה של הבערה, זו צורה מסוימת של אש ואין על כך עוררין. בעיית ההבערה קיימת גם בנורת פלורוסנט מכיון שניצוץ חשמלי גורם להבערת הגז ואותו ניצוץ הוא אש שמכיוון שהוא מדליק אש אחרת הוא נחשב כאש גמורה ולא כדבר שאין לו קיום.

הפעלה של מכשיר חשמלי שאין בו מנורה הבעיה היא לא הבערה אלא בנין. המעגל החשמלי שנסגר הוא בעצם יוצר כלי. זה לא עוד פרט שקשור למכשיר, אלא זהו כל הכלי, ככי שהוא כבוי המכשיר אינו כלי. כמו אדם מת שכולם מבינים שזה לא אדם ש"רק" חסרה לו הנשמה אלא זה כבר לא אדם או מהות אחרת של אדם. כך זה אותו הדבר בדיוק בסגירת מעגל חשמלי, שזה כמו להפיח חיים במכשיר החשמלי. ולכן מתייחסים לכך כאל בניית כלי.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה