המידע שנמסר לנו מאבותינו אמין ומדוייק?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כיצד נוכל לאמת את הידיעה, שהמידע שנמסר לנו לאורך הדורות ע"י אבותינו ואבות אבותינו הינו אמין ומדוייק?

תשובה

`מסורת הדורות`, שהיא מערכת המסירה של התורה ומצוותיה מדור לדור, הינה מדוייקת להפליא. במטרה להמחיש זאת נביא כדוגמא מספר עובדות הסטוריות כלליות הידועות לכל: איש לא יטיל ספק במציאותו ההסטורית של אלכסנדר מוקדון, למרות שכולנו נולדנו לאחר שהוא הורעל.

מלחמת שלושים השנה התחוללה באירופה, אף שזקני דורנו נולדו למעלה משלושים שנה לאחר פרוץ המלחמה. ג`ורג` וושינגטון היה נשיאה הראשון של ארה"ב. בזאת יודו גם הנולדים בתקופת כהונתו של ג`ון קנדי. ניתן למנות דוגמאות רבות מספור במירב תחומי החיים. כולן מקובלות כאמת שאין להרהר אחריה.

הידיעות על אלכסנדר מוקדון הועברו אלינו באמצעות עשרות דורות, בליל לשונות ובני עמים שונים – אך כולנו מאמינים בקיומו. לעיתים נחרצים גורלות, ונעשים צעדים כבדי-משקל, בגלל מוסכמות חברה מקובלות. כך מורה גם שורת ההגיון: ידיעה שהתקבלה על ידי כולם – באמת יסודה! ומעמד הר סיני? דומה, שאין מאורע הסטורי נוסף, שמצויות עליו עדויות כה רבות, חיות ומדויקות. בשרשרת מסירת הידיעות אין חוליה רופפת או מנותקת.

כל הדורות מוכרים לנו, כולל גדולי התורה שחיו באותו דור וכן תאריכים משמעותיים של אירועים שאירעו בדור ההוא. עד לפני כ-3-4 דורות היה העם, רובו ככולו, שומר אמונים לתורה ולמצוותיה. כל בן ובת ראו את הוריהם מקיימים כל יום את מצוות התורה החל מ`מודה אני` בשעת הקימה ועד לקריאת `שמע` בטרם שינה.

אורח החיים הרצוף והתמידי היה אורח חיים יהודי. ההורים שלנו, כך הסבירו כל ההורים לבניהם, "אמרו לנו שהם קיבלו אורח חיים זה, במדויק, מהוריהם, וכך הלאה בשרשרת הדורות, עד זוג ההורים הראשון שעמד למרגלות הר סיני. יחד עמם עמד עם שלם, וכולם חזו במאורע הגדול. הם ראו עין בעין את מסירת התורה.

מכח מעמד זה, הועברו תרי"ג מצוות לדור ההמשך. גם אתם, הבנים והבנות, הוסיפו ההורים בכל דור, העבירו את אשר ראו עיניכם הלאה, לדורות העתיד". דברים אלו אינם אמורים בידיעות היסטוריות עקרות ללא רקע מעשי. גם לא במערכת מידע שנדדה מלשון ללשון ומעם לעם. לא מדובר בפרטים מעטים, שייתכן שהשתרבבו במערכת מוסכמות. מדובר בתורת חיים מקיפה.

איננו עוסקים באנשים בודדים, שהעבירו מידע לאנשים בודדים בדור הבא. מורשת סיני היא מערכת-חיים, שבני עם שלם ביצעו אותה בפועל, ומסרו עליה את נפשם. שבעים שנות חיים, ובהן מצוות ואיסורים, רעיונות ורגשות, כיסופים וזכרונות הועברו בדייקנות מרבית.

מספר מצטבר של מאות מליוני איש ואישה העבירו את דרך התורה באמינות לאורכה של שרשרת הדורות. התורה שניתנה בסיני נמסרת מדי דור לבנים ולבנות, והיא מדוייקת כביום נתינתה. הרז של מלאכי השרת, שדור דעה זכה לגלותו בעומדו למרגלות הר-סיני, מהדהד באוזנינו: "נעשה ונשמע!"


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה