תפילה וברכות

שכח לומר יעלה ויבוא בברכת המזון - האם צריך לחזור?

  • כ"ח חשון התשע"ז
אא

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב,

1. היום תוך כדי שמונה עשרה של תפילת ערבית, כשהגעתי לרצה.. פתאום היו לי התלבטויות אם כבר זה ערב ר"ח וצריך להגיד יעלה ויבוא, בסוף לא אמרתי ובאמת לא היה צריך להגיד. אבל איך צריך לנהוג במצב כזה? לא להגיד תמיד?

2. במידה ולא אמרתי, ואח"כ באמת היה צריך להגיד. אז צריך לחזור רק על תפילת שמ"ע?

3. אני רוצה לוודא. בחודש שיש בו כט ימים יש יום אחד של ראש חודש, ובחודש של ל' ימים יש שני ימים?

4. האם בתפילת שחרית ומנחה חוזר אם שכח להגיד יעלה ויבוא?

5. בברכת המזון אם שכח להגיד יעלה ויבוא, צריך לחזור לראש הברכה כולה? או רק לברכה שלפני היעלה ויבוא?

תודה רבה, רועי

תשובה

שלום רב,

1. יש לשאול את האדם לידך ברמז (על ידי שתצביע לו בסידור על הקטע של יעלה ויבוא) אם אומרים יעלה ויבוא.

2. מי ששכח לומר יעלה ויבוא בתפילת ערבית אינו חוזר (שלחן ערוך אורח חיים סימן תכב סעיף א). ורק אם היית נזכר לפני שאמרת שם ה' של ברכת המחזיר שכינתו לציון היה לך לחזור לומר יעלה ויבוא (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן רצד סעיף ד, ומשנה ברורה סק"ז, וסימן תכב סק"ב).

3. נכון.

4. מי ששכח לומר יעלה ויבוא בתפילת שחרית או מנחה עליו לחזור להתפלל. ואם נזכר אחרי שאמר ברוך אתה ה' של ברכת המחזיר שכינתו לציון (ועדיין לא אמר מילים אלו), יסיים למדני חוקיך, ויחזור לומר יעלה ויבוא (משנה ברורה סימן תכב סק"ה, וחזון עובדיה חנוכה עמוד רסה). ואם אמר כבר המחזיר שכינתו לציון ועדיין לא התחיל לומר מודים, יאמר יעלה ויבוא במקום שנזכר. ואם לא נזכר עד אחר שהתחיל מודים, אם נזכר לפני שסיים שמונה עשרה, עליו לחזור לרצה, ואם לא נזכר עד אחרי שסיים שמונה עשרה, עליו לחזור לראש התפילה (שלחן ערוך אורח חיים סימן תכב סעיף א, ומשנה ברורה שם).

5.  מי ששכח לומר יעלה ויבוא בברכת המזון אינו חוזר היות ואין חיוב לאכול לחם בראש חודש, ונמצא שהייתה לו האפשרות שלא לאכול לחם ולא להתחייב כלל בברכת המזון (שלחן ערוך אורח חיים סימן קפח סעיף ז, וסימן תכד סעיף א, ומשנה ברורה סק"א).

אמנם אם נזכר שלא אמר יעלה ויבוא לפני שפתח בברכת הטוב והמטיב, יש לו לומר: ברוך שנתן ראשי חודשים לעמו ישראל לזכרון (שלחן ערוך שם), ולפי מנהג הספרדים יש לומר ברכה זו ללא שם ומלכות (חזון עובדיה שם עמודים רנז-רנח), אולם לפי מנהג האשכנזים יש לאומרה עם שם ומלכות (משנה ברורה סימן קפח ס"ק כה, וביאור הלכה שם ד"ה אומר. וכן הוא במשנה ברורה סימן תכד סק"ב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ראש חודשיעלה ויבוא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה