האושפיזין ויהודה בן יעקב אבינו ע´ה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בע´ה שלום ותודה על האתר הנפלא! יהודה אבי שבט יהודה שממנו יצאה מלכות בית דוד ומלך המשיח ועל שמו כל עם ישראל נקראים יהודים כידוע לא מופיע בין האושפיזין. למה? למה יוסף כן נבחר להיות בין האושפיזין? ראוי לציין ששניהם (יהודה ויוסף) חטאו בסופו של דבר ודווקא מהשבטים, בינימין הוא זה שלא חטא (הרי הוא אחד מהארבעה ש´מתו בעתיו של נחש´). אז למה שבנימין לא יהא אחד האושפיזין? וכן למה לא זכה נח הצדיק ושלמה המלך להיות מהאושפיזין אודה לתשובתכם בברכת שנה טובה

תשובה

שלום וברכה

שבע האושפיזין מכוונים לנגד שבע המידות - הספירות העליונות, המכונים בשמות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות.

אברהם במעשיו ובעבודת הבורא שלו במידת החסד בעיקר, זכה להיות מרכבה למידת החסד האלוקית בעולם, ולכן ביום ראשון של חג הסוכות, בו מאיר לעולם ספירת החסד, אנו זוכים לארח ול`אשפז` בסוכותינו את רוחו של אברהם אבינו. וכן הלאה לגבי יתר שבעת הרועים.

שלמה המלך, היה -כמו אביו- כסא למידת המלכות, ובמידה זו הוא עבד את הבורא, ולכן הוא נכלל ביום שביעי של חג הסכות, כמו יתר מלכי בית דוד, שהיו כסא להנהגת המלכות בעולם הזה. וכך גם יהודה בן יעקב ראש שבט המלוכה נכלל בקדושת יום השביעי של חג הסוכות המכוון למידת המלכות.

משה רבינו, היה בגלגולו הקודם `נח`, [ומה שפגם אז בכך שלא התפלל על דורו, כמו שאמרו חז"ל, תיקן בשלימות בהיותו `משה` שאז הפקיר את עצמו למען הדור ומסר את נפשו כמה פעמים עבור הצלת עם ישראל], וכמובן שכל מעלותיו ודרגתו בהיותו בגלגול `נח` מתבטל כלפי הדרגה העליונה והמופלגת של `משה רבינו` [וכמו שהאריכו בזה המקובלים, ראה גם מגלה עמוקות פרשת ואתחנן אופן קסז] .

יוסף הצדיק קידש עצמו בעניין יסוד קדושת ישראל בכך ששמר על עצמו לבלי לחטוא עם אשת פוטיפר, ובכך זכה להיות כסא למידת היסוד ושמירת הברית בעם ישראל. לפי הקבלה בנימין נחשב לצדיק יסוד עולם שזכה אף הוא לאותו מדרגה של יוסף הצדיק, והוא כביכול ממלא מקומו של יוסף, כל עת שקדושת יוסף נעלמת כמו היום בגלות שעשרת השבטים שבראשם יוסף גלו לעבר חלח וחבור ואין אתנו יודע עד מה, מה קרה להם, כמו שבהיותו במצרים אף אחד לא ידע מה קרה ליוסף, ובכל אותה העת היה בנימין לממלא מקומו של יוסף הצדיק. ולכן הוא נכלל בקדושת יום השישי של חג הסוכות.

בהצלחה וחג שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה