תורה ומדע

בית דין בזמן סנהדרין

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בגמרא סנהדרין פ´ח ע´ב ובתוספתא שם פרק ז: בראשונה לא היתה מחלוקת בישראל אלא בי´ד של 71 יושבים בלשכת הגזית וכו". הוצרך הדבר לשאול שאלו בי´ד שבעירם, אם שמעו אמרו להם, ואם לאו באים...לבי´ד שעל פתח שעל הר הבית, לא שמעו באין לבי´ד שבפתח העזרה. לא שמעו אלו ואלו באין ללשכת הגזית, אם שמעו אמרו, ואם לאו עומדים למנין. רבו המטמאין טמאו. רבו המטהרין – טהרו. השאלה: מתי בי´ד מסוים היו צריכים לפנות לבי´ד הגדול יותר? הרי יכלו תמיד להכריע לפי הרוב? אולי במדובר במקרים שהם פשוט לא ידעו? אשמח לקבל מקור לתשובה תודה

תשובה

שלום וברככה

כמובן שאם אין לבית דין הקטן קבלה בעניין מסויים אין הם יכולים לקבוע את ההלכה על פי הרוב, שאם לא כן תיעשה התורה לכמה וכמה תורות כשכל בית דין בעיר יכריע אחרת לפי הרוב שיש בידו.

ולכן, לא ניתנה ההלכה שלא התקבלה לפני זה להיות מוכרע על ידי הרוב אלא בבית דין הגדול המחייב את כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם.

וכך באה ההלכה הזאת בלשון הרמב"ם [ממרים א, ד]:

"כשהיה בית דין הגדול קיים לא היתה מחלוקת בישראל, אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל שואל לבית דין שבעירו, אם ידעו - אמרו לו, אם לאו - הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית. אם ידעו - אמרו לו, אם לאו - הכל באין לבית דין שעל פתח העזרה, אם ידעו - אמרו להן, ואם לאו - הכל באין ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין, אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל, ידוע אצל בית דין הגדול בין מפי הקבלה בין מפי המדה שדנו בה אומרים מיד, אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן, או יעמדו למנין וילכו אחר הרוב ויאמרו לכל השואלים כך הלכה והולכין להן".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה