מתנות לאביונים והוריי

  • ט' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב זה שאלה דחופה שקשורה למתנות לאביונים אני כול שנה לוקח מחברי מתנות לאביונים ומחצית השקל וביום פורים מחלק לשני אביונים בשביל לזכות אותם והשנה הורי במצב לא פשוט בכלל ורציתי לדעת האם מותר לי לתת להורי כי אני מפחד שיש פה נגיעה אישית אבל עניי עירך קודמים ?וגם שאני לימדתי את חלקם תורה וזה בזכות אבי באיזה שהוא אופן ויוצא שיש לו זכות ואני חושב שעדיף שיביאו לו מאשר למישהו אחר השאלה אם אני צריך להגיד להם על זה או זה לא משנה כי הם מביאים וסומכים עלי שאני נותן למי שצריך? וגם אם אני נותן להורי האם אני יכול לתת להם במעטפה בעילום שם וזה יחשב שהבאתי לשניהם כי לאימי אין אפילו חשבון בנק וזה רק השנה כי המצב לא טוב השמח לתשובה תודה.

תשובה

לכבוד השואל, 

נראה שאם הוריך הם בגדר "אביון" על פי הלכה, כלומר שיש להם ביחד פחות ממאתים זוז משלהם, שמותר.

ובכל זאת, תצטרך לתת לעוד אביון אחד, ולחלק את הכסף באופן שכל הנותן לך כסף יהיה לו חלק  גם בנתינת הסכום לאביון השני, כי הוריך שיחיו שהם סמוכים על שולחן אחד, אינם נחשבים אלא כאביון אחד. 

ונראה שאין לך חיוב להודיע לנותנים למי הולך הכסף, וכמו שהם סומכים על בחירתך בשאר השנים, כך ניתן לך את טובת הנאה של הנתינה השנה.

אתה יכול להביא להורים במעטפה אבל לכאורה אתה צריך להודיע להם שזה ניתן ממעות פורים [אתה לא צריך להודיע להם שזה מכסף "צדקה", אבל נראה שאתה כן צריך להודיע להם ש"קבלת את זה באיזשהו אופן" בנוגע לפורים. וזאת משום, שעיקר מתנות אביונים לפורים צריך להיות בשביל צרכי סעודת פורים, ואם נותר, נותר להם. לכן לכאורה הם צריכים לדעת מזה שהכסף קשור לפורים, וישתמשו בזה (לפחות בחלק ממנו) להוצאות צרכי פורים והסעודה שלהם.]

[כנזכר, באופן כספי, אם האמא והאבא נשואים, אז אינן נחשבים אלא כחשבון אחד לגבי "אביון"; לכן אינו משנה העובדה שאין לאמא חשבון בנק. ]

בברכה,

רב נחום 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה