שאל את הרב - כללי

ברכה אחרונה על שתייה

  • כ"ה אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בנוגע לאוכל מאוד ברור לי מתי מברכים ברכה אחרונה, כשמסיימים את המאכל... אבל לגבי שתיה: מים, שתיה קלה, אני שותה לאורך כל היום... לדוגמא בעבודה, יש לי בקבוק מים גדול, שממנו אני שותה בערך כוס/שתי כוסות כל חצי שעה, פחות או יותר... לא ברור לי מתי מברכים ברכה אחרונה ומתי יש לברך שוב ״שהכל נהיה בדברו״ ולשתות מחדש. בנוסף, האם תוכל להמליץ לי על שם של ספר/ לשלוח לינק רלוונטי שאוכל ללמוד לעומק את עניין הברכות על דברי מאכל ומשקה? המון תודה ושבוע מצוין!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. ההלכה היא שבין באכילה ובין בשתייה, ברכה אחת פוטרת את כל מה שהיה בדעת המברך לאכול לכל תקופת זמן שעדיין לא הסיח דעתו מאותה אכילה או שתייה..

כאשר מישהו "מסיח דעת" מלאכול או מלשתות עוד, כלומר שכבר החליט בבירור בדעתו שאין הוא רוצה לאכול ולשתות עוד עכשיו, ואח"כ החליט מחדש לאכול או לשתות, אז הוא צריך לברך שוב ברכה ראשונה.

גם אם מישהו יצא מן הבית לגמרי באמצע אכילתו, ישנו לפעמים שיצטרך ברכה חדשה - והפרטים לגבי הלכה זו תוכל למצוא בשולחן ערוך אורח חיים סימן קעח. אבל ככל שאתה נמצא באותו מקום שהתחלת לאכול בו, ועדיין לא הסחת דעת מלאכול או מלשתות עוד, אין צורך לחזור שוב על אותה ברכה ראשונה שברכת כבר.

2. http://www.dirshu.co.il/Acheinu/Download/LuhachBrachot.pdf

בברכה, 

צוות הידברות


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה