תורה ומדע

האם אלוקים הוא כל יכול?

  • י"ח שבט התשע"ו
אא

שאלה

לכבוד רבני הדברות אני מלמד כרב בתיכון בפריז ומתעסק גם עם סטודנטים רציתי לדעת כיצד אפשר בצורה לוגית ופשוטה להסביר מדוע לא שייך שהקב"ה יברא דבר שהוא לא יוכל אח"כ לשלוט עליו(שהרי ממה נפשך אם הוא יכול נמצא שיש ח"ו דבר שהוא לא יכול לעשות ואם תאמר שהוא לא יכול נמצא שח"ו יש דבר שהוא לא יכול לברוא) ולענ"ד השאלה מוטעית מעיקרה שהרי "אלוקים" פרושו בעל הכוחות כולם דהיינו שבכל רגע ורגע הוא מהווה את הכל בשונה מיצירת אנוש ומימילא קושיא מעיקרא ליתא

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
רוב האנשים מכירים שאלה זו בתור "שאלת האבן": האם אלוקים יכול ליצור אבן שאינו יכול להרים?
שאלה זו מוטעית מעיקרה, שהרי אלוקים איננו אדם שמרים אבן מן האדמה. ואלוקים הוא גם מי שקובע את כח המשיכה, מהו למעלה ומהו למטה.
 
אלוקים הוא עצמו חוק המציאות. אלוקים הוא בכבודו ובעצמו ההגיון של המציאות.
ההגיון לא יכול לסתור את עצמו, ולכן אלוקים אינו מסוגל ולא אמור לסתור את עצמותו.
כך לדוגמה, אלוקים אינו יכול לברוא עוד אלוקים כמותו, או לבחור להפוך לאדם, או לבחור להיעלם.
 
הרמב"ם הסביר לנו, שישנה שאלה שהיא לגיטימית, וישנה שאלה בלתי לגיטימית (נמנעת).
שאלה לגיטימית היא שאלה לוגית, הגיונית, שמבינה את המושגים שהיא שואלת עליהם.
הנה דוגמה לשאלה לגיטימית: כיצד מים נוזלים יכולים להפוך לקרח מוצק?
תשובה מהירה: המים מורכבים ממולקולות, וכאשר המולקולות מתחברות ונעות באיטיות, המים נהפכים למוצק. כאשר המולקולות מתפזרות ונעות, הם נהפכות לנוזל. רתיחה למשל היא תנועה מהירה מאוד של מולקולות המים.
 
מנגד זאת, נציג כעת שלל דוגמאות לשאלות שהן בלתי לגיטימיות:
- מהו הריח של צבע כחול? האם צבע כחול הוא רך למגע או מחוספס?
- מהו הצליל של ריבוע? האם הריבוע הוא מר או מתוק?
- מהי הצורה של הטעם המר?
- מהו הצבע של מוזיקה קלאסית?
- האם צבע ירוק יכול להיות משולש?
 
השאלות הללו הן חסרות הגיון, ופירוש הדבר, ששואל השאלה לא שאל כלום.
 
כשאנו שואלים שאלות על אלוקים, עלינו להבחין תחילה, האם השאלה ששאלנו היא לגיטימית, כלומר האם היא אפשרית.
 
כך לדוגמה, השאלה "האם האינסוף יכול להתחלק לשניים" - היא שאלה לא הגיונית ביסודה, שהרי ההגדרה של אינסוף הוא חוסר-גבולות. החלוקה לא תיתכן לגבי מושג שכזה כלל. ולכן שאלה זו היא לא שאלה לגיטימית. פירוש הדבר שלא נשאלה כאן כל שאלה.
הטעות נמצאת איפוא אצל השואל. ולא ששאלה זו מלמדת אותנו על איזשהו חיסרון או פרדוקס אצל אלוקים.
 
הנה דוגמה לדו-שיח מצחיק :
איציק שואל: "תסביר לי בבקשה, מהו הריח של המספר 5 ?"
ליאור משיב: "אתה טועה בשאלה, למספרים אין ריח".
איציק: "האם אתה מתכוון לומר לי שהמספר 5 הוא חסר ריח?"
ליאור משיב: "לא. אני מתכוון לומר שלא ייתכן שיהיה למספר כלשהו ריח".
איציק: "אוקיי, אז המספר 5 הוא חסר ריח. עכשיו ספר לי, מהו הצבע של המספר 5 ?"
ליאור: "למספרים אין צבע, כי מספר הוא תיאור של יחידה כמותית, ולא של מראה חיצוני"
איציק: "מתשובתך אני מבין שהמספר 5 הוא חסר צבע. במילים אחרות, אני מבין שהמספר 5 הוא שקוף. תודה, עזרת לי מאוד..."
 
כך בדיוק נראה מי ששואל, "האם אלוקים יכול לברוא אבן שאינו יכול להרים", או "האם אלוקים האינסופי יכול להגביל את עצמו", או "האם אלוקים יכול לברוא משולש בעל ארבע צלעות". לכך גם דומים מי ששואלים, האם אלוקים יכול לשנות את דעתו.
אלוקים איננו יצור כלשהו שתלוי בזמן, אין אצל אלוקים רצונות סותרים, וגם לא רצונות משתנים. אלוקים הוא לא אדם שהיום רוצה דבר אחד, ומחר עשוי לרצות דבר אחר, או שיכול לשקול בדבר ולשנות את דעתו לפתע. הרי אלוקים לא תלוי בזמן, הוא בלתי משתנה, כך שגם כוונתו ורצונו אינם משתנים לעולם. אנו יכולים רק לגלות את הרצון האלוקי, ולקיים את רצונו. זוהי תכלית חיינו בעולם הזה.
 
נא חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", שמסבירה על האמונה הנכונה באלוקים ובתורה, על פי כללי ההגיון הישר.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה