מדוע נחנט יעקב במצרים

  • י"ד טבת התשע"ו
אא

שאלה

שאלה: מדוע יעקב נחנט, הרי ידוע שאין רימה שולטת בצדיקים ושצדיקים במיתתם קרואים חיים, אם כן מה הצורך הענייני בכך? שנית, ומלבד זאת, גם מדובר בחילול לכאורה של כבוד הנפטר?!, שכן חניטה מתבצעת באמצעות בהוצאת אברים וחלקים פנימיים מסוימים מהגופה על מנת לשמרה שלמה...לא כן? אשמח לקבל לשתי השאלות הנ"ל תשובה עם מקורות ככל שישנם...

תשובה

שלום וברכה

אור החיים על בראשית פרק נ פסוק ב 
(ב) ויחנטו הרופאים עשה כן יוסף משום כבוד אביו, כי כן משפט הנכבדים, ומכל שכן גדולי המלכות, או כדי שלא יטעו בו כשלא יחנטוהו שלא מת, או שמת ולא הסריח, ויעשוהו אלוה, כי הוא פלא בנכרים המזוהמים, וסובב לבלתי יעלהו לארץ קבורתו, ואם לא היו טעמים הנזכרים הדבר פשוט כי בלא חניטה לא היה מסריח, וצא ולמד ממעשה רבי אלעזר ברשב"י כאמור בש"ס (ב"מ פד:):
 או אפשר לומר כי לצד שישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן (שבת קמו.), ולזה צדיקי ישראל מאז והלאה לא היו מסריחין אחר מותם, ואפילו עיפוש הנשאר בבטן יבש ויהיה לעפר, כי זוהמת הגוף היא המסרחת אוכל שבמעים, מה שאין כן קודם לכן, והגם שנאמר שגופו של יעקב לא יסריח כי לא מת, אבל על כל פנים עיפוש המאכל אשר ישאר בגוף האדם כנוס כי ירבו לו הימים יתעפש ויסריח, ולזה חש יוסף וצוה לחנוט או אפשר כי יוסף לא ידע מסוד זה וצוה לחנוט:
 
בהצלחה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה