מתי קוראים הלל בליל פסח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, 1.בקשר לשאלתי על אכילת כשר.יש דברים שאני יכולה להרשות לעצמי להקפיד יותר על כשרות המוצר,בשאלתי התכוונתי מה צריך ליהיות כתוב על המוצר חוץ מכשר בשביל שיהיה כשר בקפידה יותר. 2.הקובץ ששלחתה לי עדין לא נפתח וניסתי להוריד את התוכנה שמתאימה לו אך הסתבכתי.אז במקום להטריח אותך שתנסה לשלוח שוב ושוב בדרכים שונות נעזרתי באתרים אחרים כמו aish ועוד. אז אני מוסיפה כאן כמה דברים שלא כל כך הבנתי הלל-נאמר בשלושה אופנים:חצי הלל, הלל שלם והלל הגדול.איזה פרקים לקרוא בידיוק ומתי כל פרק. הסבה- כמה שהיה כתוב בברור לא הבנתי.להטות את הגוף שמאלה או שזה מעבר לזה ימי חול המועד-להתנהג בדיוק כמו בשבתעם שלוש הסעודות והדלקת הנרות.....ואם תוכל לומר לי באיזה שעות הולכים לבית הכנסת(אם לא אני יברר בבית הכנסת ביום שישי בע"ה) בדיקת חמץ לאור הנר-באתרים היה כתוב שבודקים ב- י"ד בניסן זה יוצא ביום שבת אז מתי אמורים בדיוק לעשות זאת מצד אחד שבת מצד שני לא עושים את זה רגע לפני ליל הסדר,תקן אותי אם אני טועה. והאם אפשר לזרוק ולא לשרוף את החמץ(לא רק של הבדיקה אלא גם החמץ הגלוי לעין כמובן שהוא לא יהיה בכמות גדולה למשל עם נשאר חתיכת לחם.) אליהו הנביא-את כוס אליהו הנביא מניחים איתנו בשולחן או שאפשר להניחו על השיש מצות-האם אסור לערב אותם במים מכייון שלא יחמיצו שביעי של פסח-"היום השביעי של פסח הוא יום טוב ונוהגים בו את כל מנהגי החגים. בניגוד לימים טובים אחרים, אין אומרים `הלל שלם` לאחר תפילת שחרית, משום שהקב"ה הצטער (כביכול) על טביעתם של המצרים ואמר לעם ישראל: "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה!" הכוונה לליל הסדר אם כן, לא אומרים הלל שלם קראתי בתשובה לשאלה של מישהי שאסור להתקלח ולהתאפר במוצ"ש האם זה נכון ומדוע. ושאלה אחרונה איך בנ"י עשו את חטא העגל לאחר כל הניסיםמה הם חשבו לעצמם מה היה המניע שלהם בנימין אני מודה לך מאוד!בזכותך אני יוכל לקיים סוף סוף את פסח כמו שצריך בלי דילוגים!עד היום פסח אצלנו היה לקרוא עמוד וחצי מההגדה ולא לאכול חמץ. אמי עם השנים הפסיקה לנקות את רוב הדברים שצריך , היא כבר התעייפה משנה לשנה. אז כעת בזכותך אני יחליף אותה אני ומשפחתי נהנה סוף סוף מפסח כשר תודה רבה בנימין פשוט תודה רבה!על ה-כ-ו-ל

תשובה

שלום וברכה

כמה שימחת אותי שהשנה תעשו את הפסח כהלכתו ותקיימו את כל מצות הפסח כהלכתם האם גם הלינק ששלחתי לך לפתיחת הקובץ לא הועיל? /שני קוראים לאחר הסעודה, והכול כמו שכתוב בהגדה אם יש לך שאלה תכתבי לי ואענה לך את ההלל הגדול קוראים לאחר גמר ההלל והוא פרק קלז` שבתהילים בהגדה.

בכל יום משבעת ימי הפסח לאחר שחרית קוראים את ההלל וביום הראשון קוראים את כל ההלל מפרק קיג` עד פרק קיח כולל פרק קיח` ונשים ספרדיות אינם מברכות ברכה לפני ההלל. אכתוב לך עוד קצת הלכות של פסח כדי שהכול יהיה ברור לך בדיקת חמץ השנה תהיה בליל חמישי שאז בודקים את כל הבית מהחמץ ולפני הבדיקה מברכים בכוונה ובשמחה "על ביעור חמץ", בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל בִּעוּר חָמֵץ: אחר הבדיקה יבטל החמץ, דהיינו, שמפקיר את כל החמץ שברשותו שלא ראהו.

ומלת "חמירא" כוללת חמץ ושאור וכך יאמר בקול שלוש פעמים: כָּל חֲמִירָא דְאִיכָּא בִרְשׁוּתִי. דְּלָא חֲזִיתֵיהּ וּדְלָא בִיעַרְתֵּיהּ, לִבְטִיל וְלֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא: צריך להדין את הביטול. ואם אינו מבין ארמית - יאמר בשפה שמבין. ופירושו בלשון הקודש: כָּל חָמֵץ וּשְׂאֹר שֶׁיֵּשׁ בִּרְשׁוּתִי, שֶׁלֹּא רְאִיתִיו וְשֶׁלֹּא בִּעַרְתִּיו, יִתְבַּטֵּל וְיִהְיֶה כַּעֲפַר הָאָרֶץ: אחרי הביטול יאמר תפלה זו: יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתִּתֵּן לָנוּ כֹּחַ וִיכֹלֶת וְעֵזֶר וְסִיּוּעַ, לְפַשְׁפֵּשׁ בְּנִגְעֵי בָּתֵּי הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר נוֹאַלְנוּ בַּעֲצַת יִצְרֵנוּ הָרָע: אָנָּא יְהֹוָה, הַפְרֵד נָא מֵעָלֵינוּ צַד הָרַע שֶׁבַּיֵּצֶר הָרָע, וּתְזַכְּכֵנוּ וּתְלַבְּבֵנוּ בְּכֹחַ הַיֵּצֶר הַטּוֹב.

הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ. וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ. וְהַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ. וּתְרַפֵּא אֶת מָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵיבָרִים, וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה גִּידִים שֶׁל נַפְשֵׁנוּ, וְשֶׁל גּוּפֵנוּ, רְפוּאָה שְׁלֵמָה. וְהַעֲלֶה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵל רוֹפֵא רַחְמָן וְנֶאֱמָן אָתָּה. עָזְרֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ עַל דְּבַר כְּבוֹד שְׁמֶךָ. וְהַצִּילֵנוּ מֵאִסּוּר חָמֵץ אֲפִלּוּ מִכָּל שֶׁהוּא, בְּשָׁנָה זוֹ וּבְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה הַבָּאָה עָלֵינוּ לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי: ביום שישי בבוקר יש לבער את כל החמץ חוץ מהחמץ שעדיין רוצים לאכול ביום שישי ובשבת עד הבוקר ואין חובה לשרוף את החמץ ויכולים להשליך את החמץ לאשפה אבל נהגו לשרוף את החמץ. ביום שבת מותר לאכול חמץ עד 9:50 לערך ולאחר מכן אסור לאכול יותר חמץ ויש לבטל את כל החמץ שוב ולומר כָּל חֲמִירָא דְאִיכָּא בִרְשׁוּתִי. דַּחֲזִיתֵיהּ וּדְלָא חֲזִיתֵיהּ. דְּבִיעַרְתֵּיהּ וּדְלָא בִיעַרְתֵּיהּ. לִבְטִיל וְלֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא: ופירושו בלשון הקודש: כָּל חָמֵץ וּשְׂאֹר שֶׁיֵּשׁ בִּרְשׁוּתִי, שֶׁרְאִיתִיו וְשֶׁלֹּא רְאִיתִיו, שֶׁבִּעַרְתִּי אוֹתוֹ אוֹ שֶׁלֹּא בִּעַרְתִּי אוֹתוֹ, יִתְבַּטֵּל וְיִהְיֶה כַּעֲפַר הָאָרֶץ:

אחר הביטול יאמר בקשה זו: יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה יאהדונהי אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְּרַחֵם עָלֵינוּ. וְתִשְׁמְרֵנוּ וְתַצִּילֵנוּ מֵאִסּוּר חָמֵץ אֲפִלּוּ מִכָּל שֶׁהוּא, שָׁנָה זוֹ וְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, כָּל יְמֵי חַיֵּינוּ. וּכְשֵׁם שֶׁבִּעַרְנוּ הֶחָמֵץ מִבָּתֵּינוּ הַיּוֹם הַזֶּה. כֵּן תְּזַכֵּנוּ וּתְסַיְּעֵנוּ וְתַעַזְרֵנוּ לְבַעֵר הַיֵּצֶר הָרָע מִקִּרְבֵּנוּ: אָנָּא יְהֹוָה הַפְרֵד נָא מֵעָלֵינוּ צַד הָרַע שֶׁבַּיֵּצֶר הָרָע. וּתְזַכְּכֵנוּ וּתְלַבְּבֵנוּ בְּכֹחַ הַיֵּצֶר הַטּוֹב. וּתְזַכֵּנוּ לְזַכֵּךְ נַפְשֵׁנוּ וּלְהָאִיר בָּהּ וּלְהוֹסִיף בָּהּ כֹּחַ וְהֶאָרָה גְּדוֹלָה. וּלְהִתְקַשֵּׁר לְמַעְלָה בִּקְדֻשָּׁה עֶלְיוֹנָה. וְתָמִיד תִּשְׁרֶה וְתָחוּל עָלֵינוּ קְדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה: קַדְּשֵׁנוּ בְמִצְוֹתֶיךָ.

תֵן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתָךְ. שַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבָךְ. שַׂמֵּחַ נַפְשֵׁנוּ בִּישׁוּעָתָךְ. וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת. וְתַעַזְרֵנוּ עַל דְּבַר כְּבוֹד שְׁמֶךָ. וּתְמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹת לִבֵּנוּ לְטוֹבָה לַעֲבוֹדָתֶךָ, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי: אם יש לך דברים שאינם כשרים לפסח כמו אבקת מרק שיש בו קמח ועוד הרבה דברים יש למכור את כל החמץ לגוי דרך הרב של השכונה שלכם, ואסור להשהות את זה בבית לא מכירה והצנעה במקום מסומן.

סעודה שלישית אין לעשות ממצה כי אסור לאכול מצה בערב פסח מהבוקר אבל מותר לאכול מצה עשירה או מצה מבושלת. בליל פסח לאחר התפילה מתיישבים לליל הסדר, ובחג מותר לבשל אבל אסור להבעיר אש חדשה עם גפרור אלא להעביר אש מנר שכבר דולק, ומצווה להדליק נרות חג לפני ליל הסדר ולברך אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של יום טוב ועושים קידוש ארוך שכולל חמשה דברים סַבְרִי מָרָנָן. ועונים: לְחַיִּים: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל עָם. וְרוֹמְמָנוּ מִכָּל לָשׁוֹן.

וְקִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו. וַתִּתֵּן לָנוּ יְהֹוָה י אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה. מוֹעֲדִים לְשִׂמְחָה. חַגִּים וּזְמַנִּים לְשָׂשׂוֹן. אֶת יוֹם חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה. אֶת יוֹם טוֹב מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה. זְמַן חֵרוּתֵנוּ. בְּאַהֲבָה מִקְרָא קֹדֶשׁ. זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם: כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׂתָּ מִכָּל הָעַמִּים, ומוֹעֲדֵי קָדְשֶׁךָ, בְּשִׂמְחָה וּבְשָׂשׂוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה יאהדונהי , מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים: מבכרים על נר מיוחד של ההבדלה כמו בכל מוצאי שבת בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ:

ומבדילים בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל. וּבֵין אוֹר לְחוֹשֶׁךְ. וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים. וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בֵּין קְדֻשַּׁת שַׁבָּת לִקְדֻשַּׁת יוֹם טוֹב הִבְדַּלְתָּ. וְאֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה הִקְדַּשְׁתָּ וְהִבְדַּלְתָּ. וְהִקְדַּשְׁתָּ אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בִּקְדֻשָּׁתָךְ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְקֹדֶשׁ: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָינוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה: ושותים בהסיבה את הכוס הראשון ההסיבה היא לכתחילה בהישענות על צד שמאל אבל אם אין לך על מה להישען מספיק הטיית הגוף לצד שמאל. וממשיכים בהגדה ותעייני טוב בהגדה אם הכול מובן לך ואם לא אני יסביר לך הכול אי"ה.

חג פסח הינו שבעת ימים היום הראשון הוא ביום ראשון והיום השביעי הוא ביום שבת וכל שבעת הימים האלו אוסר לאכול חמץ אבל אין איסור מלאכה בכל שבעת הימים אלא ביום ראשון וביום השביעי בלבד כל שאר הימים אין עושים חלק מהמלאכות כגון כביסה תספורת אבל רוב המלאכות מותר לעושת בחול המועד/ אין מדליקים נרות בחול המועד ואין חובה לאכול סעודות כלל וגם ביום הראשון של פסח אין חובה של שלוש סעודות אלא מספיק שתי סעודות, סעודת ליל הסדר וסעודת הבוקר.

בכל יום מימות הפסח אומרים חצי הלל דהיינו שמדלגים שני קטעים מההלל ככתוב בסידור וגם ביום שביעי של פסח שהוא ביום שבת הבא גם נדלג על שני הפרקים האלו ואף שזה יום חג שהיה מן הראוי לומר את כל ההלל אבל ביום שביעי של פסח היה קריעת ים סוף ולכן אומרים רק חצי הלל. כוס של אליהו כמדומני שהספרדיים אינם נוהגים כלל לעשותו ואם נהוג לעשותו מניחים אותו באמצע השולחן. זמני התפילות הינם שונים מבית כנסת לבית כנסת ועלייך לבדוק זאת בבית כנסת שלכם. מנהג רוב ישראל שמותר לערב את המצות במים כי לאחר האפיה אינם מחמיצות יותר.

איסור ההתאפרות במוצאי שבת הוא כי אז חג ואסור להתאפר בחג כמו בשבת כמו כן אסור להתקלח במים חמים בחג כמו בשבת, אבל במים קרים לגמרי מותר. על העגל חטא העגל אינו כפשוטו שאכן טיפשים מופלגים היו אותם הדור שאמרו לעגל שעכשיו נוצר על ידיהם יֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: ודברים אלו בוודאי יש בהם רובד עמוק וטעות עמוקה היתה בידם הרבה הצלחה ושאכן תזכי לפסח כשר ושמח והכתב האר"י הקדוש שהנזהר ממשהו חמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה