הלכות ומנהגים

כיבוד הורים - הליכה לבית כנסת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שתי שאלות בעניין כיבוד הורים. א. כתוב בהלכה שאם ראה את אביו עובר על דברי תורה , יאמר לו כדרך שאלה :הלא כתוב כך וכך בתורה ואם אביו עם הארץ , יספר לו משל שבו אדם עבר עבירה והחכם אמר לו שמעשה אסור. בימינו, אם אדם יאמר לאביו שכתוב כך וכך בתורה, אין הדבר בהיר מדי שהבן מוכיח את אביו וכן בדרך המשל . כלומר בימינו, עניין התמימות לא קיים כל כך ולכן האם זה נחשב שהבן מוכיח את אביו אם כן , באיזה דרך כן ניתן לומר לאביו שאין נוהג לפי התורה דרך מעשית בלי לעבור על גדרי ההלכה. ב. עוד בהלכות כבוד אב ואם: אם האב רוצה שבנו ילך עמו לאותו בית כנסת בו האב מתפלל ביום חול ושבת. הבן הוא בוגר ובר דעת (ובן תורה לצורך עניין). והבן אינו מעוניין ללכת לאותו בית כנסת מפני כמה ספקות\בעיות הלכתיות: 1. אין רב או תלמיד חכם באותו בית כנסת. 2. הציבור עמי ארצות וכנראה (ספק אך ניכר) לא שומרים חס וחלילה על עיקר התורה אלא על מסורת. 3. ובאותו עניין 2, ספק אם יש עשרה שומרי שבת. מה הדין [1] האם הבן חייב בכיבוד הוריו בעניין זה האם זה תלוי בצער ההורים יש מקום להחמיר או להקל [2] מה הדין של בית כנסת כזה לעניין תפילה זה לא בית כנסת רפורמי או קונסרבטיבי ח"ו , נראה יותר כמסורתי (דבר שלא קיים בעצם). אבקש תשובה מפורטת לשני העניינים לשאלתי. איזה שיקולים צריך לקחת בחשבון בתוך כל הדיון ההלכתי הנ"ל. ה` יהיה בעזרכם תמיד חודש טוב

תשובה

שלום וברכה

א. הכלל הוא ככתוב בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ סעיף יא): "ראה אביו שעבר על דברי תורה, לא יאמר לו: עברת על דברי תורה, אלא יאמר לו: אבא כתוב בתורה כך וכך, כאילו הוא שואל ממנו ולא כמזהירו, והוא יבין בעצמו ולא יתבייש".

ומבואר שהכלל המנחה שיהיה נראה מדברי הבן "כאילו הוא שואל ממנו ולא כמזהירו". אם זה לא מספיק, יש לעשות כהצעת המאירי (סנהדרין דף פא א): "מי שראה את אביו עובר על דברי תורה בשוגג לא יאמר לו: אבא, עברת על דברי תורה. וכיוצא בזה, שיביישנו מתוך דבריו, אלא עושה עצמו כשכוח על הדבר, ואומר לו: `אבא, זה שאתה עושה היתה כוונת התורה בזה ומהו מקרא זה שאני רואה בתורה וכיוצא בדברים אלו, עד שיראה עצמו כמסופק וכשואל, ומתוך כך יהא נזכר וחוזר בו".

דהיינו שהבן יציע לאבא שמא מה שכתוב בתורה אינו בהיר די לבן, ולפיכך עושה האבא מה שהוא עושה. ב. אם ספק לך אם ישנם שם עשרה שומרי שבת, הרי שהההלכה מכריעה כי יש להניח שאכן הם שומרי שבת, אין פוסלים יהודי בגין ספק, וכל עוד שלא התברר שהוא מחלל שבת הרי הוא בחזקת שומר שבת לכל דבר ועניין, ולפיכך, בית כנסת שמתפללים בו יהודים שומרי דת ומסורת ישראל הינו בית כנסת כשר להתפלל בו, גם אין שם רב או תלמיד חכם, אדרבא, אם אתה תתפלל שם בד בבד עם התמחותך בהלכה הרי שהם יזכו בסופו של דבר להתפלל בחברת תלמיד חכם.

ולפיכך, אע"פ שנפסק בשולחן ערוך כי בעניין בחירת מקום לימוד יש לבן לעשות כפי נטיית לבו היכן יצליח יותר בלימודו, ולא ללכת ללמוד דוקא במקום שאביו שולח אותו, לגבי מקום תפילה שאתה יכול להתפלל כראוי וכנכון גם בבית כנסת בו רוצה אביך שתתפלל אתו לכבודו, יש להכריע כי אכן עדיף לעשות רצון האבא ולהתפלל יחד עמו.

ובפרט אם העניין הוא שהוריך יצטערו אם תלך למקום אחר להתפלל. ולסיום, חס ושלום, בית כנסת בו מתפללים יהודים שומרי דת ומסורת ישראל, עם מחיצה בין הגברים לנשים, והתפילות מתנהלים כמנהג ישראל סבא מתוך סידורים כשרים כמו שנהוג בכלל עם ישראל [ולא מתוך סידורי הרפורמים שהרסו כל חלקה טובה], אינו בית כנסת רפורמי או קונסרבטיבי, והקב"ה יקבל את תפילותיך ברחמים וברצון. חודש טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה