ענין מחיית עמלק

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

המנהג בפורים לעשות רעשים ורקיעות בזמן הזכרת שמו של המן הרשע עורר אצלי תהייה. כי אם המצוה היא למחות את שמו הרי שזה נראה ונשמע יותר כמו שמריעים לו, ולא רק אלא שזוכרים אותו כל שנה,אומנם לרעה אבל זוכרים.וכן את עמלק אם המצוה היא למחות את שמו אז למה מזכירים אותו כל שנהלא מוחים מישהו מההיסטוריה ע"י שמוחקים ושוכחים אותוואם זה כדי לזכור את הנס הגדול שעשה לנו ה` יתברך אז למה על דרך השלילה ועוד אם מזכירים את נס חנוכה ב"על הניסים" ומודים לה` על נס ההצלה ואילו את הניסים בשואה לא מזכירים ואת העומד בראש הצרות נמנעים מלהזכיר את שמו וקוראים לו ימח שמו בתקוה ששאלתי הובנה ותודה מראש

תשובה

שלום וברכה

אנו מצווים לזכור את מעשדה עמלק כמבואר ספר החינוך מצוה תרג מצוה לזכור מה שעשה עמלק לישראל בצאתם ממצרים שנצטוינו לזכור מה שעשה עמלק לישראל שהתחיל להתגרות בם בצאתם ממצרים בטרם נשא גוי וממלכה ידו עליהם, וכענין שכתוב [במדבר כ"ד, כ`] ראשית גוים עמלק, ותרגומו, ריש קרביא דישראל הוה עמלק, שהכל היו יראים מהם בשמעם היד הגדולה אשר עשה להם ה` במצרים, והעמלקים ברוע לבבם ובמזגם הרע לא שתו לבם לכל זה ויתגרו בם, והעבירו מתוך כך יראתם הגדולה מלב שאר האומות, וכענין שמשלו בזה משל רבותינו זכרונם לברכה [תנחומא כאן] ליורה רותחת שאין כל בריה יכולה לירד לתוכה, ובא אחד וקפץ וירד לתוכה, אף על פי שנכוה הקר אותה לאחרים.

ועל זכירת ענינם זה נאמר [דברים כ"ה, י"ז], זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים. משרשי המצוה, לתת אל לבנו שכל המיצר לישראל שנאוי לפני השם ברוך הוא, וכי לפי רעתו וערמת רוב נזקו תהיה מפלתו ורעתו כמו שאתה מוצא בעמלק כי מפני שעשה רעה גדולה לישראל שהתחיל הוא להזיקם ציונו ברוך הוא לאבד זכרם מני ארץ ולשרש אחריו עד כלה. השואה לדאבונינו הסתיימה ללא נס גלוי כלשהוא אלא בשבר נורא של עם ישראל שאיבד אאת מיטב בניו, ואין נס גדול שעליו נקבע את הצלת שארית העם האודים העשנים אשר בנו מחדש את בית ישראל. ב. אין לנו כיום את חז"ל שיכולים לקבוע ברוח קדשם יום חג לדורות ולכן אי אפשר כיום לקבוע יום חג לעולם.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה