הלכות ומנהגים

פיצה מה מברכים עליה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, צברתי מקבץ שאלות בענייני היום יום,מקווה שהדבר לא יהיה כנטל. 1.ברכות:*האם על פיצה צריך לברך ברכת המזוןמזונות שמעתי שמברכים רק כאשר קובעים סעודה,האם זה נכון ומה אומר הדבר קביעת סעודה 2.דיני שבת:*בביתנו יש דוד שמש,האם מותר להשתמש במים חמים בשבת, אפילו שהתחממו לא ע"י חשמל אלא ע"י דוד שמש *האם בצאת השבת ניתן להשתמש במים אלו(שחוממו במהלך השבת ע" דוד שמש), שמעתי מפי אנשים את 2 האפשריות הבאות- צריך להפעיל דוד חשמל בכדי שהמים יתחממו בצאת השבת או לפתוח את זרם המים מס` דקות וכך יכנסו מים קרים לדוד 3.דיני כשרות:*מה האיסור בלאכול חלב נוכרי *סלט שנחתך בסכין בשרי(בטעות) אך לשם אכילתו עם אוכל חלבי ,מותר לאוכלו *אוכל פרווה שנעשה בסיר בשרי , האם מותר לאכלו עם דברי חלב וכלים חלבים *צלחת בשרית,סכום בשרי... מה דינם אם נגע בהם מאכל חלבי 5.צניעות:מדוע בת ישראל צריכה ללבוש גרביונים מה החומרה לכך 4כרטיס אדי:תרומת איברים .לפני מס` שבועות ניגש אלי בחור והציע לי לחתום על כרטיס זה,ידעתי שישנה בעיה מסויימת בעניין תרומת איברים (בנוגע לדת) וכששאלתי אותו הוא טען שאפילו לרבנים גדולים חתומים על כרטיס זה הסכמתי לחתום בתנאי שיצורף סעיף על הכרטיס שאיש דת יאשר את עניין זה. האם הדבר מותר ואם לא מדוע האם עלי לבטלו תודה רבה!!

תשובה

שלום וברכה

אין לנו נטל משאלות אנו כאן שמחים לענות על כל שאלה 1. פיצה שעיסתה מקמח ומים בלבד – המוציא. פיצה שעיסתה עשויה מקמח ומי פירות (ולפי בני אשכנז דווקא שמי הפירות הם הרוב, ולבני ספרד די שניכר טעמם) – מזונות. אכל מהפיצה בשיעור של קביעות סעודה, כגון שאכל שתי מנות (משולש) - המוציא, ויש המקפידים שיש לאכול שלוש מנות כדי לברך המוציא.

השימוש בדוד שמש בשבת כשמימיו חוממו ע"י השמש, לדעת מרן הרב עובדיה יוסף מותרים המים בשימוש בשבת ללא הגבלה,וכמבואר בשו"ת יביע אומר חלק ד - או"ח סימן לד ומ"מ מסיים שם שהרוצה להחמיר על עצמו לבל ישתמש במים שהוחמו בדוד שמש תבא עליו ברכה. וכן פוסק בשו"ת ציץ אליעזר להתיר את השימוש במי הדוד בשבת, ויש המחמירים בכך ופוסקים לאיסור, אבל הרוצה להקל יש לו על מי לסמוך.

ואף המחמירים בשימוש בשבת הרי במוצאי שבת המים בוודאי מותרים ללא חשש וללא שיהוי. איסור חלב שנחלב על ידי גוי ללא שיהודי רואה את החליבה, הוא איסור שנפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קטו סעיף א) בזה הלשון: "חלב שחלבו עובד כוכבים ואין ישראל רואהו, אסור, שמא עירב בו חלב טמא [מבעל חי טמא]".

והדבר מגזירות חכמים שגזרו על כך. יש הסוברים שמכיון וכיום יש פיקוח מהממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגרו את העסק שלהם, ולכן היצרנים בוודאי מפחדים מהאפשרות להוסיף חלב מדבר טמא, משום כך יש מקום גדול להתיר שימוש בחלב שנחלב על ידי גוי, ללא השגחה של יהודים, וכן מפני שכיום יאן מצוי חלב טמא אולם הרבה מהחכמים חולקים ולדעתם גם כיום אין להשתמש בחלב שלא עמד שם יהודי בשעת החליבה, שלכל דבר שאמרו חכמים היו להם הרבה טעמים שלא גילו לנו, שלכן אף אם הטעם המפורש לא שייך לכאורה כיום מאחר והם מושגחים מהממשלה שלא לערב דברים אחרים בחלב, מ"מ הרי ישנם טעמים רבים נוספים נסתרים.

ויש המוסיפים לטעון שגם כיום יש משקים שמוכרים חלב טמא בארצינו וחלק מההיתר נפל. לכן אכן כדאי להחמיר בזה, ובפרט שמנדובר בענייני המאכלות המשפיעים על הנפש כי הדם הוא הנפש, מה שאנו אוכלים נהפך לנפשינו, וככל שהאוכל כשר יותר כך נפשינו מטוהרת יותר. הסלט מותר באכילה עם חלבי אם אין בסלט בצל או צנון. אוכל פרווה שבושל בסיר בשרי לספרדיים מותר לכתחילה לעשות כן ע"מ לאכול עם חלב, ולאשכנזים יש לכתחילה להימנע לבשל בסיר בשרי אשר בושל בו באותו יום בשר, ע"מ לאכול את המאכל עם חלב, אבל אם בישלו את המאכל אפי` בסיר זה מותר לאכלו עם חלבי ואם לא השתמשו בסיר הבשרי לבישול מאכלי בשר באותו יום מותר לכתחילה גם לאשכנזים לבשל בו מאכל לאכלו עם מוצרי חלב. ולכל הדיעות מותר להשתמש בכלים חלביים במאכל שבושל בסיר בשרי.

כלים בשריים שנגעו בהם מוצרי חלב קרים יש לשוטפם היטיב במים צוננים ודי בכך. ואם נגעו בדבר רותח כגון מצקת בשרית שהכניבסו לקדירה חלבית יש להכשירה כדין. 5. הנה שוק באשה ערווה, וכל דבר שנקרא ערווה, חייבים לכסותו. ונחלקו הפוסקים האם השוק הוא רק החלק העליון של הרגל, או גם מהברך ולמטה, רוב הפוסקים סבורים, שהחלק התחתון של הרגל חייב בכיסוי, כערווה.

ויש האומרים שאין זה חלק מהשוק, ואין זה בגדר ערווה. אך ישנו דין נוסף שכל שדרך האשה לכסותו, אסורה ללכת ללא כיסוי, - טפח מגולה באשה ערווה, ואף אם נפסוק שאין השוק אלא מהברך ולמעלה, אך מאחר והמנהג היה פשוט שהיו הולכות כל בנות ישראל ברגליים מכוסות, אין לגלותו, ואף שעכשיו הפרוצות הולכות ברגליים מגולות, אין בכך משום שינוי המנהג, כן כתבו הפוסקים.

ולכן מורים כל הרבנם היראים, ללכת עם גרביים, ובהם הגר"ע יוסף, הגר"ש ואזנאר, ועוד. יש המקילים בכך וסבורים לקולא בשני העניינים. כרטיס אד"י יש להימנע מכך מאחר ואין הדברים נעשים עפ"י כללי ההלכה, ולפי ההלכה גם אם גזע המוח אינו פועל אסור להרוג את האדם כל זמן שליבו פועם, וההגדרה של איש דת יכולה להיות רחבה מידי. אם את יכולה לבחור ברב ירא שמים המוכר לך שפוסק לפי דעת רוב גדולי ישראל, ולא לפי סברת הכרס שלו, שהוא יהיה המכריע הבלעדי ובלא הסכמתו לא יוכלו לעשות שום שימוש בהסכמתך לתרומת איברים, את יכולה להשאיר את חתימתך בצירוף תנאי זה, ואם לאו עלייך לבטלו.

בברכת חיים ארוכים וטובים - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה