תפילה וברכות

האם מותר לומר לפני חצות ברכת המפיל ללא שם ומלכות ולאכול?

  • ט"ז תמוז התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב, קראתי שראוי לקרוא קריאת שמע שעל המיטה לפני חצות אפילו אם אתה ישן לאחר חצות. הבנתי שלכל הדעות מי שקורא קריאת שמע לפני חצות צריך לומר ברכת המפיל בשם ומלכות. קראתי שיש לא לאכול ולדבר לאחר שקוראים ברכת המפיל בשם ומלכות. אני בדרך כלל ישנה לאחר חצות הלילה, מה עלי לעשות? אם אני אומר ברכת המפיל לפני חצות עם ברכה יהיה אסור לי לאכול ולדבר. האם מותר לומר לפני חצות ללא שם ומלכות או שעדיף שאחכה לאחר חצות ואז לומר ללא שם ומלכות. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אמנם יש פוסקים ספרדים שדעתם שאין לברך המפיל אחרי חצות לילה בשם ומלכות, וטעמם על פי הסוד, כמבואר בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן כא), אולם להלכה למעשה דעתו האחרונה של הרב עובדיה יוסף זצ"ל היא שגם אז יש לברך בשם ומלכות, וכפי שהביא בשמו בנו הרב דוד יוסף שליט"א בספר הלכה ברורה (סימן רלט סעיף ט, ובירור הלכה אות י). שוב נדפס שו"ת יחוה דעת חלק ז' להרב עובדיה יוסף זצ"ל, ושם (סימן לט) הורה כאמור.

ולכן אפשר וצריך לקרוא שמע על המיטה עם ברכת המפיל בשם ומלכות אם את משערת שתירדמי לפני עלות השחר (יעויין ביאור הלכה סימן רלט סעיף א ד"ה סמוך, חזון עובדיה ברכות עמוד תקי, והלכה ברורה סימן רלט בבירור הלכה אות יא).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת המפילקריאת שמע על המיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה