הרב יצחק זילברשטיין

שימוש ב'כוס הפלא' בשבת

האם מותר להשתמש בספל זה בשבת קודש, או שמא יש לחוש בזה משום מלאכת 'כותב'?

אא

בחנויות צילום מסוימות ניתן לרכוש ספל בצבע שחור, שלמראה עין נראה כי מדובר בספל רגיל לשתיה חמה, אולם כאשר מוזגים לתוכו מים רותחים, לפתע מתחיל הצבע השחור להעלם באיטיות, ועל גבי הרקע הלבן נחשף 'כתב סתרים' (מזל-טוב וכדומה), או תמונה (שאותה בחר בעל הפילם להציג על הספל).

ויש לשאול: האם מותר להשתמש בספל זה בשבת קודש, או שמא יש לחוש בזה משום מלאכת 'כותב'?

תשובה

אחת השיטות המפורסמות בהן השתמשו בימי קדם להעברת מכתבים חסויים מעבר לקווי האויב, היתה באמצעות כתב סתרים הכתוב על ידי חלב פרה. כאשר מקבל המכתב קירב את הנייר אל מקור חום, היה החלב משחים, וכך ניתן היה לקרוא את הכתוב. ודנו הפוסקים: האם מותר לפענח את כתב הסתרים בשבת?

וכתב הפרי מגדים (או"ח סי' ש"מ במש"ז סק"ג): "ואותן הכותבים דבר סתר, בנייר עם חלב שנחלב ולא נתבשל עדיין, ונבלע בנייר ואין רישומו ניכר, וכשבא לחבירו נותן אותו אצל האש ושלהבת, ומתחמם וניכר הכתב ההוא, אם עשה כן בשבת, יש לומר דחיוב חטאת ליכא, ומכל מקום מדרבנן אסור, דדומה לכותב".

מבואר אפוא, שהחושף את כתב הסתרים בשבת, אף על גב שהכתב היה רשום מלפני כן, והאדם רק קירב את הנייר אל מקור החום בשבת, יש לאסור זאת מדרבנן, משום שדומה הדבר לכותב. ולכאורה הוא הדין בשאלתנו. (ועל אף שיש מקום לחלק ולטעון שבשאלתנו הרי לכתב או לתמונה אין קיום, ולאחר זמן מה ייעלמו, מה שאין כן בנידון הפרי מגדים, ששם נראה שמדובר על כתב המתקיים, בכל זאת, שמענו ממו"ר, כי יש לאסור את השימוש בכוס זו, כי גם כתב שאינו מתקיים אין לכתוב בשבת. וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד סי' ל'. ויש עוד לציין, שיתכן שיש לאסור את השימוש בכוס, גם משום חשש 'צובע', יעויין בספר ארחות שבת פרק ט"ו הערה צ"ו).

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נאהלכות שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה