שנת שמיטה

שו"ת שמיטה - השאלות שלכם, התשובות של רבני הידברות

מקבץ שאלות מעניינות ממדור "שאל את הרב" באתר הידברות, בנושא שמיטה

אא

מהי מצוות השמיטה? מה עושים בה וממה צריכים להיזהר?

איסורי שמיטה ומצוותיה, רבים הם. אך אם נבקש להסבירם על רגל אחת, נתחיל בזה שאסור לזרוע ולנטוע – ובכלל זה, אסור לעשות פעולות כדי להצמיח ולהשביח את תוצרת הארץ בשנת שמיטה. מה שכן מותר לעשות, וגם זה בהגבלות מסוימות, הן פעולות שישמרו את המצב הקיים בכדי להינצל מהפסד. בנוסף לזה, מצוה מן התורה להפקיר את יבול אילנות הפרי של שנת השביעית לכל העולם, ואסור לשמר את התוצרת כבשאר השנים. אסור לסחור בפירות שביעית.

מהו הטעם שאנו מקפידים על שנת השמיטה?

הטעם לכך, כפי שכתב בספר החינוך (מצוה פד): א. משרשי המצווה, לקבוע בלבנו ולצייר ציור חזק במחשבתנו ענין חידוש העולם, כי ששת ימים עשה ה` את השמים ואת הארץ [שמות כ`, י"א], וביום השביעי שלא ברא דבר הכתיב מנוחה על עצמו.

ולמען הסיר ולעקור ולשרש מרעיוננו דבר קדמות העולם אשר יאמינו הכופרים בתורה, ובו יהרסו כל פינותיה ויפרצו חומותיה, באה חובה עלינו להוציא כל זמנינו יום יום ושנה שנה על דבר זה למנות שש שנים ולשבות בשביעית, ובכן לא יתפרד העניין לעולם מבין עינינו תמיד, והוא כעניין שאנו מוציאין ימי השבוע בששת ימי עבודה ויום מנוחה.

ב. ולכן ציוה ברוך הוא להפקיר כל מה שתוציא הארץ בשנה זו מלבד השביתה בה, כדי שיזכור האדם כי הארץ שמוציאה אליו הפירות בכל שנה ושנה לא בכוחה וסגולתה תוציא אותם, כי יש אדון עליה ועל אדוניה. וכשהוא חפץ הוא מצוה אליו להפקירם.

ג. ועוד יש תועלת בדבר לקנות בזה מדת הוותרנות, כי אין נדיב כנותן מבלי תקוה אל הגמול.

ד. ועוד יש תועלת אחר נמצא בזה האדם שיוסיף האדם בטחון בשם ברוך הוא, כי כל המוצא עם לבבו לתת ולהפקיר לעולם כל גידולי קרקעותיו ונחלת אבותיו הגדלים בכל שנה אחת, ומלומד בכך הוא וכל המשפחה כל ימיו, לא תחזק בו לעולם מדת הכילות הרבה ולא מיעוט הביטחון. עד כאן דבריו.

טעם שאדם מצווה לשמור את השמיטה היא שיזכור שיש מי שמנהל את העולם ולא הכול נעשה מ'כוחו ועוצם ידו'.

בשנת שמיטה, האם מותר לקנות פירות משדה של גוי?

מאחר והגויים לא ניצטוו על השמיטה - שדה שבבעלות גוי אינה צריכה לשבות בשנת שמיטה, ואין לנו כל סיבה להימנע מלקנות את פירותיו.

האם מותר להשקות עציצים בשנת שמיטה?

עציץ המונח במקום סגור כבבית וכדומה, אין כל הגבלה להשקותו. אולם, עציץ המונח בחוץ כגון אדנית - אין להרוות במים, אלא להשקות במינימום כמות המים, ההכרחית לקיום הצמח.

האם מותר לאכול פירות וירקות של א"י בשנת שמיטה?

פירות וירקות שגדלו בא"י בתנאים של שמירת שמיטה מותרים באכילה. אבל אלו שגדלו בתנאים שלא שמרו בהם את השמיטה אסורים באכילה, ולכן צריך להקפיד לקנות פירות וירקות רק עם הכשר.

האם מותר לקטוף תוצרת משדה של מישהו שלא הפקיר אותו, או שזה גזל?

הפוסקים נחלקו על כך. להלכה מותר לקחת גם ללא ההפקר.

תגיות:שנת שמיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה