לאישה

טיפים: איך מגישים?

לא פחות חשוב מהמתכונים עצמם הוא אופן ההגשה, אופן האירוח וכל המסביב. קבלו שפע של טיפים מועילים כיצד לארח ולהגיש כדי שהאירוע יהיה מושלם

אא

האירוח הינו אומנות לכל דבר. כל אחת מביאה בו לידי ביטוי את האופי שלה, את הרצון שלה, ואת אופן ההגשה הייחודי לה. מארחת אחת תרשה לעצמה להשקיע שעות ולו כדי להרשים את האורחים, המארחת השנייה תעדיף לוותר על הקושי המתלווה לעבודה קשה ולקנות מספר קישים בחנות ולדאוג בהקפדה מיוחדת לאווירה טובה בעת האירוח, ואילו השלישית תעדיף להשקיע דווקא בכלים ובאופן ההגשה. כך או כך, גם אם לא נולדת עם ראנר ביד אחת ואורגנזה ביד השנייה, מדובר באומנות נרכשת, וכל אחת יכולה כמו מלכה. בעצם, את כל הנ"ל אפשר לסכם במשפט אחד שסבתא שלי הייתה אומרת:

לנשים תערכו בכלים יפים, ולגברים תניחו על השולחן אוכל. והרבה.

האירוח מתחיל הרבה קודם לשעת בואם של האורחים. הקדישי מחשבה רבה מראש. מה שנאמר "סוף מעשה במחשבה תחילה" יפה גם כאן.

הכיני רשימות מראש. הרשימות חייבות לכלול את התפריט - סדר המנות, תזמונן, חימום, הוצאה מהמקפיא, הכנסה לתנור, ערבוב עם רוטב וכו'. לכאורה זה מובן מאליו, אבל יעידו מארחים כי קרה שבסוף האירוע מצאו אוכל ששכחו להגיש מתחבא בירכתי המקרר. כדאי ורצוי להניח את הרשימה במקום בולט לעין. כמובן כדאי לברר האם מבין האורחים יש מישהו צמחוני, או חולה סכרת, או אלרגי למזון מסוים, כדי לתכנן את התפריט הסופי.

קישוט מקום האירוע היא תמיד החלטה קשה. שתפו את בני הבית שיביעו דעה וביחד תגיעו להחלטה מהירה לגבי הצבעים, הפרחים וצורת סידור השולחנות.

כדאי למארחת לבקש מבן משפחה לטעום את האוכל לפני הזמן, כדי שהיא תדע בדיוק מה האורחים עומדים לקבל בצלחת. לפעמים "אין אדם רואה נגעי עצמו", ואת לא יכולה לשפוט את האוכל שלך.

קבעי את מקומות הישיבה מראש, את יכולה גם להניח מדבקה עם שם ליד כל מקום הישיבה, או פתק מעוצב שישדרג את המראה.

לאחר בישול האוכל, העבירי את האוכל המבושל לתבניות חד פעמיות ושטפי את הסירים. ההרגשה נהדרת, הניקיון נשמר, ותבניות החד פעמי לאחר הארוחה לפח וחסל.

כדי לשוות לשולחן מראה מהודר, אל תחכי לדקה התשעים, ערכי את השולחן מספר שעות קודם לבוא האורחים, בנחת ובזהירות.

מותר ורצוי להשתמש בכלים חד פעמיים. השוק היום מוצף בסטים מרשימים ויפים לא פחות מכל סט עשוי פורצלן, הקלי על עצמך. את לא צריכה להמשיך ולהתמוטט אחרי שהאורחים המרוצים הלכו הביתה.

סיימנו עם ההכנות, ועכשיו לשלב ההגשה

בספרה של מיה קורן "טיפ טופ" אפשר למצוא עצות למספר צורות הגשה:

על הפי הנוהג האנגלי, מגישים את המנות לשולחן בצלחות עיקריות, והמארחת מחלקת אותן לצלחות המסובים.

על פי הנוהג הרוסי, נוהג שימושי בעיקר אם יש מלצר צמוד, מגישים כל מנה לאורח מתוך צלחת עיקרית המונחת על גבי מגש שאותו נושא המלצר. לא נהוג למלא צלחות במטבח ואז לחלק לאורחים, שכן הדבר ימנע ממנו להחליט מה הוא רוצה לאכול, אילו סוגים.

נוהג שלישי מערב בין שתי צורות הגשה אלו והדבר תלוי בעיקר בסוג המנה.

חותם הנוהג הרביעי בכך שבעל הבית נוטל את אחת מקערות ההגשה המונחות על השולחן, ולאחר שהוא נוטל ממנה אל צלחתו מציע ממנו לאורח היושב מימינו. כשהוא מוסיף ואומר: "העבר את הצלחת הלאה, בבקשה".

ואני אשמח להוסיף נוהג חמישי הנוגע לאירוח משפחות עם ילדים: תנהגו בחכמה אם תכינו שולחן נפרד לילדים, עם סידור ססגוני מושך עין, כמובן כל הכלים חד פעמיים, מלאו קערות "באוכל של ילדים" (להם מותר גם שניצל, צ'יפס וקטשופ. חבל לבזבז את הפטריות הממולאות שטרחת עליהם) ובכך תרוויחו פעמיים, הם יאכלו, ישבעו, וירוצו לחדר המשחקים לשחק ואילו אתם והאורחים תוכלו לאכול בשקט וליהנות מן הארוחה.

עצות נוספות כולן מהצרור שבאמתחתה של מיה קורן:

בכל צורות ההגשה מקובל כי אם המנה הראשונה הינה מנה קרה, היא מונחת על צלחת מרכזית עם עריכת השולחן.

הסרת הכלים מן השולחן נעשית מצדו הימני של כל אורח. גם נטילת הכלי מתבצעת ביד הימנית, שהיא היד הרחוקה יותר מגופו של האורח.

כאשר מגישים אל השולחן כוסות על גבי מגש, עלולות הכוסות לרטוט ובסופו של דבר גם לצנוח ארצה... כדי להימנע ממצב מביך ומסוכן זה, מומלץ להניח על גבי מגש מפית בד לחה.

 

אורח פתע

עד כאן דיברנו על אורחים שהוזמנו מראש, ועל אירוח.

אך מי מאיתנו לא זכה לאורחים בלתי צפויים? ללא אפשרות הכנה מראש. המתארחים מבינים כי הם צנחו בהפתעה, ולכן כל האירוח יתקבל בברכה.

ובכל זאת, איך אפשר להיות מוכנים תמיד עם כיבוד למקרה שהשוויגער או הדודה עוברת בסביבה?

אחסנו בפריזר קופסא של בורקסים קטנים לחימום מהיר והגשה. (זה לא תקף לתקופת בין הזמנים כשבחורי ישיבות מסתובבים בבית וכמו ארבה מוצאים כל פירור ולא נודע כי באו אל קרבם...).

אפשר לרכוש בכל מרכול תערובת מוכנה להכנת עוגה בעשרים דקות, החזיקו תערובת כזו בארון המטבח למקרה חירום. לאחר השימוש דאגו להניח שם אחת נוספת.

במקביל אפי עוגות בחושות והקפיאי אותם בתבניות חד פעמיות קטנות, במקרה הצורך הן מפשירות במהירות. אם את רוצה לשדרג, קשטי בסירופ שוקולד והניחי כדור גלידה.

ניתן להקפיא בכוסות חד פעמי מיץ לימון סחוט, בבוא האורחים, הכינו לימונדה ביתית קרה.

בקופסא המיועדת רק לאורחים בלתי צפויים, החזיקו כיבוד יבש כגון, פירות יבשים, חטיפים ודברי מתיקה. באותה מידה כדאי גם לדאוג לחלב עמיד לכל אורח (שלא יבוא?) כוס קפה יתקבל תמיד בברכה.

ולסיום נקדיש מספר מלים גם למתארחים. גם אתם נסו להקפיד על מספר כללים בהגיעכם להתארח:

אל תבואו רעבים מדי, אבל גם לא שבעים מדי, כי בכל זאת המארחים טרחו ועמלו לקראת בואכם.

אל תבואו בידיים ריקות, גם אם התקציב אינו מאפשר. צלחת דקורטיבית, מרקחת של ריבה ביתית, משחק קטן לילדים או כל דבר אחר יתקבלו בהערכה.

הציעו עזרה בהגשה ובפינוי, גם אם המארחת מסרבת.

שימו לב לרמזים העדינים (או שלא עדינים במיוחד) מצדם של המארחים, אם הם מדגישים כי הם עייפים הגיע הזמן לברך, לומר תודה, היה נפלא, שלום ולהתקפל החוצה.

בכל מקרה, חובה להודות מקרב לב על האירוח, להחמיא ולציין לפחות פרט אחד ממנו נהניתם (פשטידת האפונה שלך נהדרת במיוחד. העריכה הייתה ססגונית ומעניינת...).

תגיות:אירוחהגשהמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה