בריאות ותזונה

8 טיפים חשובים לאיזון בלוטת התריס שלכם

היא אחת הבלוטות החשובות ביותר בגוף שלכם, אבל רובכם ודאי לא יודעים שתזונה נכונה יכולה לשפר את התפקוד שלה עשרת מונים

אא

אחת הבלוטות החשובות ביותר בגוף האדם היא בלוטת התריס. בלוטה זו, היא אמנם קטנה בגודלה ביחס לאיברים אחרים, אולם 'גדולה מהחיים' ואחראית על תפקידים חשובים וחיוניים בגופנו, בהם חילוף החומרים של הגוף, שבכוחו להבטיח תפקוד הרמוני בין כל איברי הגוף.

חשוב מאוד להקדים ולציין כי העצות במאמר זה אינן מהוות תחליף לבדיקה מעמיקה וייעוץ רפואי במידה ואתם סובלים מתת, או לחילופין, מיתר פעילות של הבלוטה. תופעה זו, של חוסר איזון והפרעות בתפקוד בלוטת התריס, שכיחה יחסית, והיא מנת חלקם של כ-15% מאוכלוסיית הנשים ו- 3% מאוכלוסיית הגברים. לרוב, כרוך הטיפול בנטילת תרופות, אך יחד עם הליך זה, חשוב לשנות את התזונה בהתאם. להלן כמה טיפים תזונתיים שיעזרו באיזון תפקוד הבלוטה שלכם, היישר 'מהמטבח' שלנו:

צריכת יתר של מאכלים גוייטרוגנים

גוייטרו מה? לא להיבהל – מיד נסביר. מאכלים גוייטרוגנים הם מאכלים בהם מצויות תרכובות שונות, הגורמות ליצירת הורמון התירוקסין שאחראי על התנפחות בלוטת התריס. הוי אומר שמי שסובל מתת פעילות הבלוטה – עליו להיזהר ולצרוך פחות מזונות גוייטרוגנים, שבכללם חזרת, כרוב, צנון, ברוקולי, לפת ועוד – בצורתם הטבעית והלא מעובדת.

אם בכל זאת חשקה נפשכם באחד מן המזונות הללו - עדיף לבשל או לאדות אותם, שכן בדרך זו, אתם ממגרים את האנזימים שאחראים על פעולת ההתנפחות. לעומת זאת, מי שסובל מיתר תפקוד של בלוטת התריס, מומלץ לו דווקא להגביר את צריכת המזונות הגוייטרוגנים.

מעטו בצריכת מוצרי סויה

החומרים הגוייטרוגניים שמצויים בסויה, ובפרט זו המעובדת, כגון שייקים, חלב סויה, חטיפי סויה, אבקות ותוספי תזונה - גורמים לעיכוב ספיגת הורמוני התריס ולפיכך בעייתיים בעבור מי שסובל מתת פעילות ומומלץ למעט בצריכתם.

מה בין גלוטן לבלוטת התריס?

מחקרים שנעשו בתחום מצאו כי יש קשר בין צליאק (רגישות לגלוטן – ש.כ) לבין הפרעות בפעילות בלוטת התריס. יתירה מזאת, אנשים שסבלו מהפרעות בבלוטה, פצחו בדיאטה וצרכו מאכלים ללא גלוטן – הופתעו לגלות כי האיזון חזר והבלוטה מתפקדת בצורה טובה ויעילה. ייתכן וזוהי הסיבה שאנשי מקצוע רבים ממליצים על דיאטה זו, גם בעבור אנשים שאינם סובלים מרגישות מיוחדת לגלוטן, אך כן סובלים מהפרעות בתפקוד בלוטת התריס.

שתו הרבה מים

בטוח ששמעתם את זה אינסוף פעמים – אבל כמה פעמים מתוך זה, באמת יישמתם? אז דעו, שתפקיד המים, בין כל שאר התפקידים החשובים שלהם, מסייע גם כאן. שתיית מים לאורך כל היום תבטיח שיפור ניכר באיזון קצב המטבוליזם ובתפקוד תקין של בלוטת התריס.

העדיפו ארוחות גדולות על פני קטנות

למי שסובל מתת/יתר פעילות בבלוטת התריס – מומלץ לחכות זמן רב ככל שניתן בין ארוחה לארוחה, ולא לאכול ארוחות קטנות בהפרשי זמן קטנים. סוד ההצלחה שטמון כאן הוא שהמרווחים הגדולים בין הארוחות מאזנים את רמת הורמון הלפטין, האחראי על ויסות רמת התיאבון שלנו.

אומרים "כן" לסיבים תזונתיים

צריכת מאכלים עתירי סיבים תזונתיים כגון אבוקדו, גזר, פטריות, תפוח אדמה, בטטה, דלעת, חצילים, פלפלים, אפונה, תפוחים, בננות, קיווי, תפוזים, שזיפים, אגסים, פירות יער, פירות יבשים, אגוזים למיניהם וכדומה – מסייעים באופן ניכר בריפוי מחלות הקשורות לתפקוד לקוי של בלוטת התריס וכן מסייעים להורדה במשקל ולריפוי עצירות – הקשורים אף הם להפרעות בבלוטה.

חשיבותו של היוד לאיזון בלוטת התריס

ליוד חשיבות רבה בריפוי בעיות בלוטת התריס, כיוון שהוא משמש לייצור הורמוני הבלוטה. על מנת להבטיח פעילות תקינה, הגוף שלנו מוכרח לקבל את מנת היוד שהוא זקוק לה, ואת זה מספקים לנו מאכלים עתירי יוד, כגון: מלח, אצות ודגים, ששילובם בתפריט היומיומי שלנו, יבטיח תוצאות מידיות בייצור הורמונים אלו.

ואחרון אחרון חביב: שמן קוקוס

בתעשיית התרופות, מוכר שמן הקוקוס מזה שנים – כיעיל בריפוי מחלות שונות, ביניהן אף כאלו שנוגעות במישרין לבלוטת התריס. לכן, מומלץ להשתמש בו, תוך היוועצות ברופא כמובן, במקרים של תת/יתר פעילות של בלוטת התריס. 

תגיות:בריאותבלוטת התריס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה