היסטוריה וארכיאולוגיה

התגלית החדשה: פעמון הכהן הגדול?

פעמון זהב טהור התגלה לאחרונה בחפירה שנערכה מתחת לכותל המערבי. הוא נמצא בשלמותו, ללא כל פגם, וברשות העתיקות מאמינים כי היה שייך לאחד מכהני בית המקדש - אולי אף לכהן הגדול

אא

בחפירה שנערכה מתחת לכותל המערבי, בתוך תעלת הניקוז הראשית של ירושלים מתקופת בית שני, נמצא פעמון זהב קטן. הדעה הרווחת בקהילה הארכיאולוגית וברשות העתיקות היא כי הפעמון היה תפור לבגדי אחד מכוהני בית המקדש. יתכן אף שמדובר היה בכהן הגדול.

התעלה המדוברת נחפרה מתחת לרחוב ההרודיאני שחיבר בין בריכת השילוח להר הבית. כיום אותה תעלה מחברת בין אתר עיר דוד לבין פארק העתיקות דוידסון הסמוך לכותל. משם ממשיכה התעלה אל מתחת לרחבת הכותל. אותה חפירה החלה כבר לפני שבע שנים, ובמסגרתה נמצאו מטבעות מתקופת המרד הגדול, כלי בישול ועוד. הגילוי החדש - הפעמון - התגלה בקצה הצפוני של התעלה, מתחת לקשת רובינסון הממוקמת ברחבת הכותל.הפעמון שהתגלה עשוי זהב טהור, והוא נמצא בשלמותו, ללא כל פגם, עם לולאה אותה ניתן לתפור על דש הבגד. הוא בעל קימורים עדינים, דפנות דקות, ועלינו ישנם עיטורים נראים. כשמנענעים אותו, ניתן לשמוע את צליליו. על פי ההערכה, בעל הפעמון איבד אותו ברחוב, והוא התגלגל לתעלת הניקוז. שם שהה מתחת לעפר במשך כמעט 2,000 שנה.

בהודעה לעיתונות של רשות העתיקות, עמותת אלע"ד ורשות הטבע והגנים נכתב כי "במקורות ידוע כי הכוהנים הגדולים אשר שירתו בבית המקדש נהגו לתלות על שולי מעילם פעמוני זהב. כך למשל, בפרשת תצווה בספר שמות מופיע תיאור מעילו של הכהן הגדול, אהרן הכהן: כליל תכלת, מעשה אורג כפי תחרה. ועשית על שוליו רימוני תכלת וארגמן ותולעת שני על שוליו סביב, ופעמוני זהב בתוכם סביב. לא ניתן לדעת אם אכן הפעמון היה שייך לאחד הכוהנים הגדולים, ואולם אין להוציא זאת מכלל אפשרות".

איור הכהן הגדול באדיבות אשר כהן, אתר בית המקדש

תצלום הפעמון: ולדימיר נייחין

תגיות:הכהן הגדולארכיאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה