נפלאות הבריאה

נפלאות הבריאה: יערת הדבש

מה ידוע לכם על הדבורים, מלבד העובדה שהן מספקות לכם דבש? הידעתם שדבורה המגלה אזור של פרחי צוף, מודיעה לחברותיה באמצעות מחול מיוחד על הימצאות מקור הצוף בדיוק מרבי? וכן שלאחר שמלכת הדבורים עוקצת היא לא מתה, ויש ביכולתה לעקוץ פעמים רבות? הידעתם שדבש לעולם לא מתקלקל וסגולותיו הרפואיות רבות עד מאוד?

אא

מבין כל החרקים נראה שהדבורה היא אחת המעניינות ביותר, הן משום אורח חייה המופלא והן משום שהיא מעניקה לנו דבש.

הדבורה מעבירה את רוב ימיה בכוורת עם שאר חברותיה, תוך פעילות חברתית משגשגת ויעילה להפליא. בראש החברה עומדת דבורה אחת — המלכה, והשאר כולן פועלות. אמנם גם הפועלות הן נקבות, אלא שחלת הביצים שלהן אינה מפותחת, ומשום כך אין הן מסוגלות להטיל ביצים ולהעמיד וולדות. המלכה נבדלת מן הפועלת בגופה הארוך המגיע ל 17 מילימטר, כאשר אורך גופה של הפועלת מגיע ל- 13 מילימטר בלבד.

המלכה – האם, עסוקה יום וליל בהטלת ביצים. היא עוברת על פני תאי חלת הדבש, כאשר פמליה של פועלות מלוות אותה ומזינות אותה. לאחר שמצאה המלכה תא ריק, היא משרבבת את ראשה לתוכו ובודקת את תוכנו. במידה ומצאה אותו ראוי להטלה, היא משלשלת לתוכו את ביטנה ומטילה ביצה אחת לבנה מאורכת, הנדבקת בקצה האחד לקרקע התא. המלכה מטילה בממוצע כ- 1,000-2,000 ביצים ליום. 

מן הביצה לזחל

כל דבורת דבש מתחילה את חייה בביצה לבנה אפרפרה, כאשר צורתה של הביצה היא כשל נקודה שאורכה 1.5 מילימטר. שלושה ימים לאחר הטלת הביצה, בוקע מתוכה יצור הדומה לתולעת. זהו הזחל. הדבורים הפועלות מזינות אותו ללא הרף, כאשר הן עשויות להביא לו עד אלף ארוחות בעשרים וארבע שעות (!). הודות לכך הוא גדל בקצב מהיר מאד. תחילה ניזונים כל הזחלים במזון הנקרא "מזון מלכות". זהו חומר הדומה לשמנת ועשיר מאוד בחלבון, הנוצר בבלוטות הרוק שבראשן של הפועלות הצעירות. כעבור יומיים-שלושה מחליפות הדבורים את התזונה של הזחלים העתידיים להיות "פועלות" בתערובת של דבש ואבקה הנקראת "לחם דבורים". את הזחלים שעתידים להיות "מלכות", ממשיכות הפועלות להזין במזון מלכות.

לאחר ימים אחדים חותמות הדבורים את תאו של הזחל בדונג. תאו של זחל העתיד להיות "מלכה" נחתם כאשר הוא בן חמישה ימים. זחל העתיד להיות "פועלת" כאשר הוא בן שישה ימים, וזחל "זכר" כאשר הוא בן שבעה ימים.

הזחל טווה סביב גופו פקעת של סיבי משי דקים והופך לגולם. תקופת היותו גולם נמשכת אצל "מלכה" שמונה ימים, אצל "פועלת" שניים עשר יום ואצל הזכרים ארבע עשר יום. בתקופה זו משתנה צורת הגולם והוא מקבל את צורת הדבורה הבוגרת. לאחר תקופה זו מכרסמת הדבורה הצעירה את הפקעת ויוצאת מתאה לאוויר העולם.

המלכה

כאשר מלכה צעירה יוצאת מן הפקעת, הפעולה הראשונה שלה היא התנפלות על מתחרותיה – המלכה הזקנה ומלכות צעירות אחרות שבקעו יחד איתה. היא עוקצת ומגרשת אותן מן הכוורת, על מנת להשתלט עליה. בקרבות אלו נאלצות המלכות המובסות לעזוב את הכוורת, ומקצת הדבורים מלוות אותן.

יום יום, עסוקה המלכה בהטלת ביצים, וזהו תפקידה היחיד בחיים. הפועלות נמצאות תמיד לידה על מנת להאכילה ולשרתה.

הפועלת

זמן קצר לאחר שיוצאת הפועלת מתאה, היא מתחילה בחיי העמל הקשים. היא עובדת ללא לאות עד יומה האחרון. תפקידה הראשון הוא לנקות תאים ריקים לקראת הטלת ביצים. לאחר מכן, כאשר היא בת שלושה ימים, היא מתחילה להזין את הזחלים והגלמים שעדיין מתפתחים בתאיהם. ישנן פועלות צעירות ששומרות על הכניסה לכוורת על מנת למנוע מחרקים עוינים להיכנס אליה, וישנן שעומדות ליד הכניסה ותופחות במהירות בכנפיהן על מנת לאוורר את הכוורת.

פועלות צעירות אוספות צוף רק לאחר שבועיים-שלושה, בהם הן מתנסות בטיסות למרחקים קצרים מחוץ לכוורת. אלו הם מעופי ההתמצאות שלהן. עד מהרה הן לומדות להכיר את סביבתן ומתחילות לאסוף צוף ואבקה. על פי רוב, שאר ימי חייהן עוברים עליהן בעבודת איסוף הצוף.

מחול הצוף

לדבורה יש שיטת תקשורת מיוחדת כדי להודיע על מציאת מקור מזון. לאחר שגילתה שטח של פרחי צוף, היא פשוט יוצאת במחול. מחול זה הוא אות לדבורים האחרות להצטרף לשטח הפרחים שגילתה. אם מקור הצוף נמצא קרוב לכוורת, הדבורה ממלאה את בטנה בצוף וכשהיא חוזרת לכוורת היא מבצעת מחול בצורת מעגל. על מנת לסמן לחברותיה שמקור הצוף רחוק יותר, היא מבצעת מחול בצורת הספרה שמונה תוך נענוע בטנה. תנועות המחול מגלות לדבורים האחרות את כיוון המזון ואת מרחקו מן הכוורת בדיוק מירבי!

נוסף על הצוף ואבקת הפרחים, הדבורים אוספות גם דבק דבורים הנקרא פרופוליס. חומר זה מצוי בניצניהם של עצים מסוימים. מקצת הפועלות הנשארות בכוורת לשמירת החלות, מתקנות כל שבר בקירות החלה באמצעות חומר דביק זה.

בעונת הקיץ עוסקות הדבורים הפועלות כמעט במשך כל שעות היום באיסוף מזון. פועלות שנולדו בימים בהם מצויים צוף ואבקת פרחים בשפע, עמלות בדרך כלל עד שהן מתות כעבור חודשיים. אלו שבאות לעולם בסתיו, עשויות לחיות כל החורף ותוחלת החיים שלהן היא כ- 8-9 חודשים.

הקץ לכל עוקץ

נשקה של הדבורה הפועלת הוא העוקץ. בעזרתו היא מגינה על הכוורת ומניסה חרקים ובעלי חיים גדולים יותר הרוצים לטול מן הדבש המתוק שלה.

העוקץ קבוע בחלק האחורי של בטן הדבורה, ואורכו כשליש מאורך גופה. עוקצה של הדבורה הפועלת בנוי בצורה ישרה, כאשר בקצהו מצויים דוקרנים משוננים. דוקרנים אלה מונעים את שליפת העוקץ לאחר שנתקע בגוף רך. לאחר שדבורה פועלת עוקצת אדם או בעל חיים גדול היא מתה, משום שאינה יכולה להשתחרר מקורבנה מבלי שתקרע חלק מבטנה.

הדבורים עוקצות רק לעיתים נדירות – במידה והותקפו, או כשנאלצו להגן על הכוורת. כאשר הדבורה עוקצת חרק שגופו מכוסה כטין קשה, היא יכולה לשלוף את העוקץ מבלי שתיפגע. ארס העוקץ פעיל מאוד והורג מיד זבובים,חרקים קטנים ובעלי חוליות למיניהם.

לעומת הדבורה הפועלת, עוקצה של המלכה בנוי בצורה חלקה, והיא יכולה לעקוץ מספר רב של פעמים מבלי שתפגע בבטנה!

הדבש   

הדבורה היא טמאה ואסורה באכילה, אולם דבשה הוא טהור ומותר באכילה (ראה לכך הסבר מפורט במאמר הסמוך). הדבש, מלבד היותו מקור סוכר מזין ובריא, הוא בעל תכונות רפואיות רבות: הוא מחזק את שריר הלב, מעלה את רמת הכדוריות האדומות, משמש לטיפול בדלקות של שלפוחית השתן והכליות, ואף כמשחה לטיפול בפצעים וכוויות. בתכולתו יש חומרים קוטלי חיידקים, נגיפים ופטריות, ולפיכך הוא גם תחליף יעיל מאוד לחומרים האנטיביוטיים, שיעילותם הולכת וקטנה עקב שימוש מתירני ובלתי מבוקר. כמו כן, ידוע שבין אוכלוסיות הניזונות מדבש ולא מסוכר לבן, שעור מחלת הסכרת נמוך מאוד.

הדבש הוא המוצר הטבעי היחיד ש"חיי המדף" שלו אינם מוגבלים בזמן. לפני מספר שנים נתגלו כדי דבש בקדקודי הפירמידות במצרים, שנשמרו כ- 3,000 שנה מבלי שנתקלקלו...

כפי שבדבש המתוק נתן הקב"ה ברכה שלא יתקלקל לעולם, כך נתברך כולנו בשנה טובה ופוריה בה המתיקות תתקיים לאורך ימים ושנים!

תגיות:נפלאות הבריאהדבורהחרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה