פורים

משלוח מנות, מהו?

האם יוצאים ידי חובה במשלוח מנות לילד קטן? האם מותר לתת כסף במקום מזון, או אולי קופסת סיגריות? ומה דינו של משלוח מנות בעילום שם? קבלו תקציר הלכות משלוח מנות

אא

נאמר במגילת אסתר (ט, כב): "לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו".

מצינו דעות בין רבותינו הקדושים בטעם מצות משלוח מנות, ונביא חלק מהן למען נוכל לקיים בעזרת ה' יתברך מצוה זו בשלמות ובשמחה.

טעם א': לספק מזון לסעודת פורים

בשו"ת תרומת הדשן סימן קי"א – נשאל כך: "בני אדם השולחים לחבריהם בפורים חלוקים וסדינים, האם יוצאים ידי חובת משלוח מנוח או לא?" והשיב: "יראה דאין יוצאים בהם. דנראה טעם דמשלוח מנות הוא כדי שיהיה לכל אחד די וסיפק וכדי לקיים הסעודה כדינא". כלומר, שהמצווה היא לספק אוכל עבור סעודת פורים, ולכן אין יוצאים ידי חובה במתנות אחרות.

גם לשיטה זו, הנותן משלוח מנות לאדם עשיר שבין כך ובין כך יש לו סעודת פורים בשפע גדול - עם כל זה יוצא ידי חובת המצווה, אף שלא הוסיף לו כלום בריבוי הסעודה. וכן כתב בשו"ת חתם סופר (חלק או"ח סי' קצ"ו) בהסבר דבריו, שאפילו אם יש לו הרבה, מכל מקום תקנו כך, שלא לבייש מי שאין לו, שהרי ישנם אנשים עניים צנועים בהליכותיהם, אשר יתביישו לפשוט ידם לצדקה, ואין להם כדי לקיים מצות סעודה פורים בהרווחה, לכן תקנו לשלוח לכל אחד ואחד, ואם כן כששולח להם זה נחשב בדרך כבוד.

טעם ב': להרבות אחדות

רבי שלמה אלקבץ, בספרו 'מנות הלוי' כתב: "ומשלוח מנות איש לרעהו - כמו שהיה עניינם כאיש אחד להקהל כל אחד עם חברו היפך איש צר ואויב לשון רמיה האומר עם אחד מפוזר", כלומר, שבמצווה זו אנו הופכים את דברי המן שאמר "ישנו עם מפוזר ומפורד" שעל ידי שילוח המנות כל אחד מראה את הקשר שבינו לחבר, ומתרבה האחדות.

להלכה חוששים לשתי השיטות הללו, ולכן יש להיזהר מהמקרים הבאים במשלוח המנות שבו הוא יוצא ידי חובה:

אין לשלוח דבר שאינו מזון, כגון קופסת סיגריות או טבק הרחה; אין לשלוח מזון מסוג אחד בלבד, גם כשהוא בשתי חתיכות; אין לשלוח כסף בתור משלוח מנות; לא יוצאים ידי חובה בשליחת משלוח מנות לילד קטן פחות מבר-מצווה (וילד קטן שהגיע לחינוך טוב לחנכו במצוה זו); השולח מנות בעילום שם אינו יוצא ידי חובתו; אשכנזי השולח לספרדי בשר שאינו גלאט חלק לדעת הבית יוסף; השולח מנות לחברו והמקבל סירב לקבלם כגון שמחל לו עליהם; אישה נשואה לא יוצאת במשלוח בעלה ותיתן בעצמה.

לסיכום, יש לזכור את ההלכה הפשוטה במשלוח מנות: "חייב אדם לשלוח לחברו ביום פורים ולא בלילה שתי מנות של שני מיני אוכלים או שני מיני תבשיל ויכון בנתינם לקיים מצוה יקרה זו". אולם לאחר משלוח מנות אחד, כבר יצא ידי חובתו, ובשאר משלוחי המנות אינו מחוייב בדינים אלו, ויכול לשלוח אף מנה אחת או מתנות שאינם אוכל.

תגיות:פוריםמשלוח מנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה